• نقشه سایت 
  • تماس با ما 

مدرسه علمیه حضرت قاسم بن الحسن(ع) تهران

حضور یاسمن اشکی و تبلیغ واکسنHPV

22 خرداد 1397 توسط خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام

علی کرمی، متولد ۱۳۳۶ و متخصص بیوتکنولوژی پزشکی، فوق تخصص مهندسی ژنتیک،
بیولوژی مولکولی، فارغ التحصیل Ph.D از دانشکده پزشگی دانشگاه کپنهاگ
دانمارک، فوق تخصص زیست مولکولی و مهندسی ژنتیک از آمریکا، عضو هیات علمی
مرکز تحقیقات بیولوژی مولکولی دانشگاه علوم پزشگی بقیه ا… و استاد تمام
دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا…؟ عج؟ که پای آن را تا برنامه «ماه عسل» هم
کشاند و البته ضرورت آگاهی‌بخشی در این حوزه، سبب شد تا دوباره درباره این
موضوع سراغ او برویم.

اما آنچه ما را دوباره پای حرف‌های آقای علی کرمی، فوق‌تخصص مهندسی
ژنتیک نشاند، شخصیت مبهم و گذشته مشکوک اشکی نبود؛ بلکه فعالیت‌های
نگران‌کننده گروه اشکی بود که پا را از مسائل پزشکی هم فراتر گذاشته و وارد
حوزه اجتماعی، فرهنگی، روانشناسی و… شده است و در جهتی حرکت می‌کند که تا چندی دیگر، آگاهانه یا شاید ناآگاهانه، آتش را به انبار کاه خواهد انداخت.

واکسن HPV که خانم اشکی روی آنتن زنده تبلیغ کرد، چیست؟

واکسن HPV عوارض زیاد و عجیبی دارد (مانند آلرژی شدید، از بین بردن شانس
باروری و…) در کاتالوگ آن هم نوشته شده: «هیچ قولی نمی‌دهیم که این
واکسن، شما را ایمن کند!» در واقع هیچ واکسنی در هیچ کجای دنیا، ایمنی
۱۰۰‌درصد نمی‌دهد.
واکسنی که این خانم تبلیغ کرد، چهار‌گانه است،
در‌حالی‌که در کانادا واکسن چهارگانه ایمنی مناسبی نداشته و الان واکسن
۹گانه آن تزریق می‌شود. اگر این واکسن روی فرزندان ما عوارض داشت، چه؟ اگر
دچار آسیب‌های بیولوژیک شدند، چه؟ این خانم اصرار داشت بچه‌ها از سن ۹-۱۰
سالگی واکسن را دریافت کنند. اکثریت بچه‌های ما در این سنین رابطه جنسی
ندارند که نیاز به چنین واکسنی داشته باشند. ایشان هنجار‌های زندگی غربی را
در کشور ما بیان می‌کند.

چرا همه مردم ما صرف اینکه ممکن است مورد آزار جنسی قرار بگیرند، باید
این واکسن گران‌قیمت را بزنند؟ به‌دلیل وضعیت اجتماعی جامعه، تنها به
افرادی که رفتار‌های پرخطر دارند، توصیه می‌کنیم که این واکسن را صرفاً با
مشورت و تحت‌نظر پزشک دریافت کنند.

بقیه نیازی به تزریق این واکسن ندارند، چون هنجار‌های اخلاقی جامعه ما
هنوز شکسته نشده است. ضمن اینکه این واکسن، نوترکیب است و از طریق مهندسی
ژنتیک ساخته می‌شود؛ فرایند تولید چنین واکسن‌هایی بعضاً تا ۱۵‌سال طول
می‌کشد. در این مدت، با وحشتی که در جامعه ایجاد شده است، مردم چه کنند؟
واکسن وارداتی بخرند؟ در این صورت، سود هنگفتی به جیب واردکننده و کمپانی
خارجی تولیدکننده واکسن خواهد رفت!

به نظر می‌رسد تبلیغ واکسن HPV و اساساً واکسن، به نکته انحرافی ماجرا تبدیل شده و اصل موضوع در حال گم شدن است.

نظر شما چیست؟

درست است؛ بسیاری فقط در مورد واکسن صحبت می‌کنند. حتی عده‌ای کمپین
ضدواکسن راه انداخته‌اند و واکسن را باعث ایجاد اوتیسم، ناباروری و…
معرفی می‌کنند (البته این قبیل کمپین‌ها قبلاً هم بوده‌اند!) بنده ۳۲‌سال
روی واکسن‌ها کار کرده‌ام و می‌گویم این ادعا‌ها هرگز ثابت نشده است. البته
طبیعی است که هر دارو، عوارضی داشته باشد که روی کاتالوگ آن ذکر شده است.

واکسن از ضروریات است، اما دو نوع واکسن وجود دارد؛ اول) طرح ملی
ایمن‌سازی که در آن، ۹ واکسن به نوزادان تزریق می‌شود، دوم) واکسن‌هایی که
پزشک، به‌صورت موردی و با توجه به شرایط خاص هر فرد، برای او تجویز می‌کند
(مثل واکسن آنفولانزا یا واکسن‌هایی که هنگام سفر به بعضی کشور‌ها باید
تزریق شود) واکسن HPV از دسته دوم است.

ما از توانمندی ساخت واکسن در داخل حمایت می‌کنیم؛ اما
اولویت، تولید واکسن‌های نوزادان است که از خارج از کشور وارد می‌شود، نه
واکسن HPV که در اولویت چندم قرار دارد. واکسن نوزادان ۲۰‌سال پیش در داخل
تولید می‌شد، اما این تولید متوقف شده است، دو مؤسسه بزرگ واکسن‌سازی داخل
کشور، بیکار مانده‌اند و اساتید نابغه کشور در حوزه واکسن‌سازی خانه‌نشین
شده‌اند. مگر حمایت از تولید داخلی در دستور کار نیست؟

خبر‌هایی داریم که عده‌ای می‌خواهند واکسن‌سازی‌های داخلی را به تعطیلی
بکشانند و با واردات واکسن، برای خودشان تجارت راه بیندازند. بنابراین،
باید افراد بسیار کلیدی و دانشمند به علم مدیریت استراتژیک، در رأس انستیتو
پاستور و رازی قرار بگیرند. اگر وزارت بهداشت مشکل بودجه دارد، برای تولید
واکسن‌های ضروری از مردم کمک جمع کند. مردم ما آنقدر خوبند که تا کنون
دومیلیارد تومان، برای تولید واکسن غیرضروری HPV کمک کرده‌اند!به‌هر‌حال،
پیام اصلی ما در این قضیه، اصلاً بحث واکسن نبود؛ مسیر خطرناکی بود که این
گروه، به‌صورت غیرکارشناسانه طی می‌کنند.

در مورد فعالیت‌های این گروه، چه نگرانی‌هایی وجود دارد؟

اینکه چطور گروهی که از آمریکا آمده‌اند و تخصص ندارند، سه مؤسسه ایجاد
کرده‌اند و بی‌مهابا و با حمایت صریح وزارت بهداشت.در روستاها، مدارس و
مهد‌های کودک، به کودکان، آموزش جنسی می‌دهند؟ نگرانی ما تابوشکنی است؛
اشکی صریحاً می‌گوید «در ایران تابو وجود دارد که نمی‌گذارند ما در مورد
مسائل جنسی حرف بزنیم.» ما در مدارس و دانشگاه‌ها درسش را می‌دهیم، اما نه
به شیوه‌ای که سند توسعه پایدار، ما را به آن ملزم کرده بود و این گروه در
حال پیگیری مفاد آن در قالب NGO‌ها هستند.

چرا هنوز هم سؤال‌های ما را در مورد سوابق پزشکی اشکی، نام پزشک معالج یا مؤسسه‌ای که در آن درمان شده، جواب نمی‌دهند؟

با عصبانیت، دانشمندان را نقد می‌کنند و می‌گویند «بحث را سیاسی نکنید.»
بحث اصلاً سیاسی نیست؛ موضوع، به انحراف بردن مسیر جامعه و غرب‌زده کردن
آن است. ما پیشینه هر سه فرد محوری تیم اشکی را بررسی کردیم؛ هر سه، تفکرات
به‌شدت غربی دارند. سوابق ایشان اصلاً درخشان نیست. هر چه بیشتر بررسی
می‌کنیم، نگران‌تر می‌شویم.

از شخص وزیر بهداشت می‌پرسم؛ این خانم شدیداً مورد حمایت
مجموعه شماست، آیا شما از فعالیت‌های این خانم که بر خلاف دستور صریح رهبر
انقلاب در مورد توقف اجرای سند‌۲۰۳۰ است، حمایت می‌کنید؟ چرا هنوز در وزارت
بهداشت این سند دنبال می‌شود؟این اصرار و لجاجت برای چیست؟

اشکی با انستیتو پاستور برای ساخت واکسن، قرارداد بسته است. یک NGO با
چه مجوزی به چنین حوزه تخصصی ورود کرده است؟! چرا این‌قدر به ایشان اعتماد
شده است؟ چرا پاسخی به منتقدان نمی‌دهند و آن‌ها را تخریب می‌کنند؟ چرا
ایشان به جلساتی در وزارتخانه دعوت می‌شود که اساتید فرهیخته و برجسته هم
جایی در آن ندارند؟

ارتباط اقدامات اشکی با مفاد سند توسعه پایدار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ایشان در بخشی از صحبت‌هایش می‌گوید وقتی به بچه‌های کار آموزش می‌داده
که مراقب اندام‌های خصوصی خود باشند و توانایی «نه» گفتن را پیدا کنند، یک
نوجوان ۱۲ساله جلو می‌آید و می‌گوید «زگیل تناسلی که عکسش را نشان دادید،
من دارم!» این سؤال مطرح است که آموزش «نه» گفتن، چطور و کجا به تشریح و
نمایش عکس زگیل آلت‌تناسلی ختم می‌شود؟! چون ما اجرای سند ۲۰۳۰ یا توسعه
پایدار را متوقف کردیم، طرفداران آن، از مسیر‌های دیگر، مفاد این سند را
دنبال می‌کنند. این سند قصد دارد فرهنگ کشور‌هایی را که هنوز به ارزش‌های
اخلاقی پایبند هستند، ویران کند.اگر آموزش مسائل جنسی باعث کاهش آسیب‌های
اجتماعی و آزار‌های جنسی می‌شود، پس چرا در کشور‌هایی که سند توسعه پایدار
اجرا شده، آمار تجاوز این‌قدر بالاست؟ سؤال دیگر اینکه، میزان آزار و
تجاوزات جنسی در ایران قطعاً پایین‌تر از کشور‌های غربی است، اما هرچه
فرهنگ غربی بیشتر وارد کشور شود، آمار‌های کشور ما هم افزایش می‌یابد.صحبت
کردن در مورد مسائل جنسی و نمایش عکس‌های مستهجن، آن هم برای بچه‌های ۴-۵
ساله، و به‌صورت مختلط، جایی در فرهنگ ما ندارد. این‌گونه روش‌ها عواقب
خوبی برای کشور ندارد. این آموزش‌ها باید مطابق با فرهنگ بومی هر کشور،
انجام شود.

او در بخشی از صحبت‌هایش می‌گوید «مسأله سلامت جنسی، فقط مربوط
به خود فرد نیست؛ بحث باروری است.» باروری یعنی «جمعیت» که یک بحث حیاتی و
استراتژیک است. فردی با این همه تناقض در اظهارات و ابهام در وضعیت، چطور
بدون عبور از فیلتر‌های جدی، این‌طور آزادانه و گسترده در کشور فعالیت
می‌کند و با کدام مجوز به مدارس و مهد‌های کودک می‌رود؟!

تهدید فرهنگی، جامعه را به انحطاط اخلاقی می‌کشد. کار‌هایی که این افراد
واردشان شده‌اند، کار صد‌ها دانشمند است. این افراد نباید با مدرک لیسانس و
فوق‌لیسانس به‌صورت گسترده وارد حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اختلالات،
آسیب‌ها و… شوند که هر کدام‌شان نیازمند چندین تخصص است. ایشان در مراکز
مختلف و با سلبریتی‌ها جلسه گذاشته و حمایت می‌شود. اشکی چرا این‌قدر نفوذ
دارد که به راحتی همه‌جا می‌رود و جلسه برگزار می‌کند؟ چه کسی ایشان را در
داخل و خارج، ساپورت می‌کند؟ آموزش‌وپرورش نمی‌داند که ایشان به راحتی به
مدارس مختلف می‌رود؟ وزارت ارشاد، مجلس و نهاد‌های امنیتی در جریان
فعالیت‌های این خانم نیستند؟ این خیلی خطرناک است. نفوذ یعنی همین! ایشان
به تنهایی نمی‌تواند این همه کار کند.
این خانم، مردم ما را خیلی
عقب‌مانده فرض کرده که می‌گوید آمده ما را آموزش بدهد. حالا اگر مدیریت
فرهنگی کشور دچار اختلال است که نمی‌تواند درست آموزش بدهد، کسی باید
این‌طور به سیستم آموزشی ما، از مهد کودک تا دانشگاه، نفوذ کند؟
پزشکان
آمریکایی باید به سؤالات مردم ایران جواب بدهند؟ ما صد‌ها متخصص سکسولوژی
خانم در کشور داریم که آموزش‌هایشان مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی ماست.

یکی از اعضای گروه اشکی در سخنرانی‌اش در TED می‌گوید به روستا‌ها
می‌روند و به مردم ایران آموزش مسائل جنسی می‌دهند. چطور کسی مجاز است به
این راحتی آبروی کشور را در یک جمع خارجی ببرد؟

و نکته آخر:

مسائل را باید از ریشه اصلاح کرد. فرهنگ جامعه، تغذیه و سبک زندگی مردم
دچار اختلال شده است. اگر این مسائل حل شود، جامعه اصلاح می‌شود.رسانه‌ها
بحث‌ها را دقیق‌تر و علمی‌تر بررسی کنند. از اساتید و کارشناسان حوزه‌های
مربوطه استفاده کنند. مسأله‌ای که غیرکارشناسانه پیگیری شود، قطعاً به
انحراف می‌رود. صداوسیما در دعوت از مهمانان برنامه‌ها دقت کند.ماه عسل،
برنامه بسیار خوبی است و کمک زیادی برای رفع محرومیت در جامعه انجام داده
است؛ بنده از آقای علیخانی بابت زحماتش سپاسگزارم. ما قدرناشناس نیستیم.
قرار نیست به‌خاطر یک اشتباه، کل عملکرد کسی را زیر سؤال ببریم و او را
تخریب کنیم. فقط کاش ایشان یک کارشناس را هم به برنامه دعوت می‌کرد تا این
حواشی پیش نیاید. حتی خانم اشکی هم شاید نیت خوبی دارد، ولی روش غلطی را
انتخاب کرده است. امیدواریم نیت بدی نداشته باشد؛ اما این روش غلط است و
جامعه را به انحراف‌ می‌کشد

منبع:

http://perfspot.ir

 نظر دهید »

چند دستور طلايي براي تربيت كودك

10 دی 1396 توسط خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام

 

 

- كودك را فقط با خودش مقايسه كنيد نه با كودك ديگر .

- كودك در طول سال نياز به تفريح و آرامش دارد \ كودك را بيش از حد محدود نكنيد و تفريحات او را منحصر به فصل يا روز خاصي نكنيد.

- به اندازه هاي توانائي هاي كودك از او انتظار داشته باشيد.

- كودك را وسيله رسيدن به آرزوهاي ديرينه خود نكنيد.

- هميشه به كودك خود بگوييد دوستش داريد و اين را به ان كنيد.

- به تغذيه كودك خصوصاً‌ جذب \ آةهن و كلسيم و پروتئين به اندازه كافي در هر روز توجه كنيد. (مجبور كردن كودك به خوردن غذا به اندازه بي توجهي به غذاي او اسيب زننده ست)

- اگر در كودك حالت هايي چون ترس شديد \ افسردگي \ اختلال يادگيري و غيره مشاهده كرديد \ سريعاً‌ به روانشناس مراجعه كنيد.

- به نقاط قوت كودك تكيه كرده و از باين نكات ضعفي بپرهيزيد.

- اصول اجتماعي شدن و رعايت حقوق ديگران را از كودكي به او بياموزيد.

- در برابر خواسته هاي بيش از حد كودك مقاومت نشان دهيد. وقتي نه گفتيد با گريه و زاري او كوتاه نياييد.

- از همان اوان كودكي با خواندن كتاب ‌كودك را به كتاب علاقه مند كنيد.

- كودك را به مكان هاي جمعي مثل پارك ها و تفريحگاه ها برده و او را با زندگي جمعي آشنا كنيد.

- در سن زير ٦ سال از اموزش به كودك خودداري كنيد از فرزندات كودكي شاد بسازيد نه دانشمند.

- مهد كودك ها به جاي توجه به تعاليم تئوري مثل زبان خارجي به فعاليت هاي حركتي و دست ورزي مثل سفال گري و نقاشي توجه كنند.

- از آنجا كه عمده يادگيري كودكان زير 7 سال با دستوري و مشاهده است بري او مهد كودكي را انتخاب كنيد كه اين زمينه ها برتر است.

- از تنبيه جسماني كودك خودداري كنيد به جاي آن روش هاي تشويقي و يا نهايتا محروميت از مثلاً‌ تلويزيون \ پارك و غيره را به جاي تنبيه جسماني و كلامي و قهر جايگزين كنيد.

- كودك به حضور توأم پدر و مادر در شبانه روز نياز دارد . پدران و مادراني كه ساعات كمي از شبانه روز با كودك خود (به صورت بيدار) طي مي كنند منتظر عواقب آن باشند.

- در ازدواج هاي فاميلي قبل از بچه دار شدن آزمايش ژنتيك براي جلوگيري از يك عمر پشيماني واجب است . در اين زمينه منطقي باشيد و احساسي عمل نكنيد.

- چنانچه كودك خطايي كرد به او بقبولانيد از آن رفتار بدتان مي آيد نه خود كودك .

- به جاي نصيحت مداوم كودكان و نوجوانان با آنان احساس همدردي كنيد.

- در كنار تب هاي جسمي به تب هاي روحي فرزند خود توجه كرده و همراه توجه به سلامت جسمي به سلامت روحي او نيز توجه كافي بكنيد.

تهیه کننده:سعیده فرید

 

 

 

 

 

چند دستور طلايي براي تربيت كودك

- كودك را فقط با خودش مقايسه كنيد نه با كودك ديگر .

- كودك در طول سال نياز به تفريح و آرامش دارد \ كودك را بيش از حد محدود نكنيد و تفريحات او را منحصر به فصل يا روز خاصي نكنيد.

- به اندازه هاي توانائي هاي كودك از او انتظار داشته باشيد.

- كودك را وسيله رسيدن به آرزوهاي ديرينه خود نكنيد.

- هميشه به كودك خود بگوييد دوستش داريد و اين را به ان كنيد.

- به تغذيه كودك خصوصاً‌ جذب \ آةهن و كلسيم و پروتئين به اندازه كافي در هر روز توجه كنيد. (مجبور كردن كودك به خوردن غذا به اندازه بي توجهي به غذاي او اسيب زننده ست)

- اگر در كودك حالت هايي چون ترس شديد \ افسردگي \ اختلال يادگيري و غيره مشاهده كرديد \ سريعاً‌ به روانشناس مراجعه كنيد.

- به نقاط قوت كودك تكيه كرده و از باين نكات ضعفي بپرهيزيد.

- اصول اجتماعي شدن و رعايت حقوق ديگران را از كودكي به او بياموزيد.

- در برابر خواسته هاي بيش از حد كودك مقاومت نشان دهيد. وقتي نه گفتيد با گريه و زاري او كوتاه نياييد.

- از همان اوان كودكي با خواندن كتاب ‌كودك را به كتاب علاقه مند كنيد.

- كودك را به مكان هاي جمعي مثل پارك ها و تفريحگاه ها برده و او را با زندگي جمعي آشنا كنيد.

- در سن زير ٦ سال از اموزش به كودك خودداري كنيد از فرزندات كودكي شاد بسازيد نه دانشمند.

- مهد كودك ها به جاي توجه به تعاليم تئوري مثل زبان خارجي به فعاليت هاي حركتي و دست ورزي مثل سفال گري و نقاشي توجه كنند.

- از آنجا كه عمده يادگيري كودكان زير 7 سال با دستوري و مشاهده است بري او مهد كودكي را انتخاب كنيد كه اين زمينه ها برتر است.

- از تنبيه جسماني كودك خودداري كنيد به جاي آن روش هاي تشويقي و يا نهايتا محروميت از مثلاً‌ تلويزيون \ پارك و غيره را به جاي تنبيه جسماني و كلامي و قهر جايگزين كنيد.

- كودك به حضور توأم پدر و مادر در شبانه روز نياز دارد . پدران و مادراني كه ساعات كمي از شبانه روز با كودك خود (به صورت بيدار) طي مي كنند منتظر عواقب آن باشند.

- در ازدواج هاي فاميلي قبل از بچه دار شدن آزمايش ژنتيك براي جلوگيري از يك عمر پشيماني واجب است . در اين زمينه منطقي باشيد و احساسي عمل نكنيد.

- چنانچه كودك خطايي كرد به او بقبولانيد از آن رفتار بدتان مي آيد نه خود كودك .

- به جاي نصيحت مداوم كودكان و نوجوانان با آنان احساس همدردي كنيد.

- در كنار تب هاي جسمي به تب هاي روحي فرزند خود توجه كرده و همراه توجه به سلامت جسمي به سلامت روحي او نيز توجه كافي بكنيد.

تهیه کننده:سعیده فرید

 

 

 

 

 

چند دستور طلايي براي تربيت كودك

- كودك را فقط با خودش مقايسه كنيد نه با كودك ديگر .

- كودك در طول سال نياز به تفريح و آرامش دارد \ كودك را بيش از حد محدود نكنيد و تفريحات او را منحصر به فصل يا روز خاصي نكنيد.

- به اندازه هاي توانائي هاي كودك از او انتظار داشته باشيد.

- كودك را وسيله رسيدن به آرزوهاي ديرينه خود نكنيد.

- هميشه به كودك خود بگوييد دوستش داريد و اين را به ان كنيد.

- به تغذيه كودك خصوصاً‌ جذب \ آةهن و كلسيم و پروتئين به اندازه كافي در هر روز توجه كنيد. (مجبور كردن كودك به خوردن غذا به اندازه بي توجهي به غذاي او اسيب زننده ست)

- اگر در كودك حالت هايي چون ترس شديد \ افسردگي \ اختلال يادگيري و غيره مشاهده كرديد \ سريعاً‌ به روانشناس مراجعه كنيد.

- به نقاط قوت كودك تكيه كرده و از باين نكات ضعفي بپرهيزيد.

- اصول اجتماعي شدن و رعايت حقوق ديگران را از كودكي به او بياموزيد.

- در برابر خواسته هاي بيش از حد كودك مقاومت نشان دهيد. وقتي نه گفتيد با گريه و زاري او كوتاه نياييد.

- از همان اوان كودكي با خواندن كتاب ‌كودك را به كتاب علاقه مند كنيد.

- كودك را به مكان هاي جمعي مثل پارك ها و تفريحگاه ها برده و او را با زندگي جمعي آشنا كنيد.

- در سن زير ٦ سال از اموزش به كودك خودداري كنيد از فرزندات كودكي شاد بسازيد نه دانشمند.

- مهد كودك ها به جاي توجه به تعاليم تئوري مثل زبان خارجي به فعاليت هاي حركتي و دست ورزي مثل سفال گري و نقاشي توجه كنند.

- از آنجا كه عمده يادگيري كودكان زير 7 سال با دستوري و مشاهده است بري او مهد كودكي را انتخاب كنيد كه اين زمينه ها برتر است.

- از تنبيه جسماني كودك خودداري كنيد به جاي آن روش هاي تشويقي و يا نهايتا محروميت از مثلاً‌ تلويزيون \ پارك و غيره را به جاي تنبيه جسماني و كلامي و قهر جايگزين كنيد.

- كودك به حضور توأم پدر و مادر در شبانه روز نياز دارد . پدران و مادراني كه ساعات كمي از شبانه روز با كودك خود (به صورت بيدار) طي مي كنند منتظر عواقب آن باشند.

- در ازدواج هاي فاميلي قبل از بچه دار شدن آزمايش ژنتيك براي جلوگيري از يك عمر پشيماني واجب است . در اين زمينه منطقي باشيد و احساسي عمل نكنيد.

- چنانچه كودك خطايي كرد به او بقبولانيد از آن رفتار بدتان مي آيد نه خود كودك .

- به جاي نصيحت مداوم كودكان و نوجوانان با آنان احساس همدردي كنيد.

- در كنار تب هاي جسمي به تب هاي روحي فرزند خود توجه كرده و همراه توجه به سلامت جسمي به سلامت روحي او نيز توجه كافي بكنيد.

تهیه کننده:سعیده فرید

 

 

 

 

 

چند دستور طلايي براي تربيت كودك

- كودك را فقط با خودش مقايسه كنيد نه با كودك ديگر .

- كودك در طول سال نياز به تفريح و آرامش دارد \ كودك را بيش از حد محدود نكنيد و تفريحات او را منحصر به فصل يا روز خاصي نكنيد.

- به اندازه هاي توانائي هاي كودك از او انتظار داشته باشيد.

- كودك را وسيله رسيدن به آرزوهاي ديرينه خود نكنيد.

- هميشه به كودك خود بگوييد دوستش داريد و اين را به ان كنيد.

- به تغذيه كودك خصوصاً‌ جذب \ آةهن و كلسيم و پروتئين به اندازه كافي در هر روز توجه كنيد. (مجبور كردن كودك به خوردن غذا به اندازه بي توجهي به غذاي او اسيب زننده ست)

- اگر در كودك حالت هايي چون ترس شديد \ افسردگي \ اختلال يادگيري و غيره مشاهده كرديد \ سريعاً‌ به روانشناس مراجعه كنيد.

- به نقاط قوت كودك تكيه كرده و از باين نكات ضعفي بپرهيزيد.

- اصول اجتماعي شدن و رعايت حقوق ديگران را از كودكي به او بياموزيد.

- در برابر خواسته هاي بيش از حد كودك مقاومت نشان دهيد. وقتي نه گفتيد با گريه و زاري او كوتاه نياييد.

- از همان اوان كودكي با خواندن كتاب ‌كودك را به كتاب علاقه مند كنيد.

- كودك را به مكان هاي جمعي مثل پارك ها و تفريحگاه ها برده و او را با زندگي جمعي آشنا كنيد.

- در سن زير ٦ سال از اموزش به كودك خودداري كنيد از فرزندات كودكي شاد بسازيد نه دانشمند.

- مهد كودك ها به جاي توجه به تعاليم تئوري مثل زبان خارجي به فعاليت هاي حركتي و دست ورزي مثل سفال گري و نقاشي توجه كنند.

- از آنجا كه عمده يادگيري كودكان زير 7 سال با دستوري و مشاهده است بري او مهد كودكي را انتخاب كنيد كه اين زمينه ها برتر است.

- از تنبيه جسماني كودك خودداري كنيد به جاي آن روش هاي تشويقي و يا نهايتا محروميت از مثلاً‌ تلويزيون \ پارك و غيره را به جاي تنبيه جسماني و كلامي و قهر جايگزين كنيد.

- كودك به حضور توأم پدر و مادر در شبانه روز نياز دارد . پدران و مادراني كه ساعات كمي از شبانه روز با كودك خود (به صورت بيدار) طي مي كنند منتظر عواقب آن باشند.

- در ازدواج هاي فاميلي قبل از بچه دار شدن آزمايش ژنتيك براي جلوگيري از يك عمر پشيماني واجب است . در اين زمينه منطقي باشيد و احساسي عمل نكنيد.

- چنانچه كودك خطايي كرد به او بقبولانيد از آن رفتار بدتان مي آيد نه خود كودك .

- به جاي نصيحت مداوم كودكان و نوجوانان با آنان احساس همدردي كنيد.

- در كنار تب هاي جسمي به تب هاي روحي فرزند خود توجه كرده و همراه توجه به سلامت جسمي به سلامت روحي او نيز توجه كافي بكنيد.

تهیه کننده:سعیده فرید

 

 

 

 

 

چند دستور طلايي براي تربيت كودك

- كودك را فقط با خودش مقايسه كنيد نه با كودك ديگر .

- كودك در طول سال نياز به تفريح و آرامش دارد \ كودك را بيش از حد محدود نكنيد و تفريحات او را منحصر به فصل يا روز خاصي نكنيد.

- به اندازه هاي توانائي هاي كودك از او انتظار داشته باشيد.

- كودك را وسيله رسيدن به آرزوهاي ديرينه خود نكنيد.

- هميشه به كودك خود بگوييد دوستش داريد و اين را به ان كنيد.

- به تغذيه كودك خصوصاً‌ جذب \ آةهن و كلسيم و پروتئين به اندازه كافي در هر روز توجه كنيد. (مجبور كردن كودك به خوردن غذا به اندازه بي توجهي به غذاي او اسيب زننده ست)

- اگر در كودك حالت هايي چون ترس شديد \ افسردگي \ اختلال يادگيري و غيره مشاهده كرديد \ سريعاً‌ به روانشناس مراجعه كنيد.

- به نقاط قوت كودك تكيه كرده و از باين نكات ضعفي بپرهيزيد.

- اصول اجتماعي شدن و رعايت حقوق ديگران را از كودكي به او بياموزيد.

- در برابر خواسته هاي بيش از حد كودك مقاومت نشان دهيد. وقتي نه گفتيد با گريه و زاري او كوتاه نياييد.

- از همان اوان كودكي با خواندن كتاب ‌كودك را به كتاب علاقه مند كنيد.

- كودك را به مكان هاي جمعي مثل پارك ها و تفريحگاه ها برده و او را با زندگي جمعي آشنا كنيد.

- در سن زير ٦ سال از اموزش به كودك خودداري كنيد از فرزندات كودكي شاد بسازيد نه دانشمند.

- مهد كودك ها به جاي توجه به تعاليم تئوري مثل زبان خارجي به فعاليت هاي حركتي و دست ورزي مثل سفال گري و نقاشي توجه كنند.

- از آنجا كه عمده يادگيري كودكان زير 7 سال با دستوري و مشاهده است بري او مهد كودكي را انتخاب كنيد كه اين زمينه ها برتر است.

- از تنبيه جسماني كودك خودداري كنيد به جاي آن روش هاي تشويقي و يا نهايتا محروميت از مثلاً‌ تلويزيون \ پارك و غيره را به جاي تنبيه جسماني و كلامي و قهر جايگزين كنيد.

- كودك به حضور توأم پدر و مادر در شبانه روز نياز دارد . پدران و مادراني كه ساعات كمي از شبانه روز با كودك خود (به صورت بيدار) طي مي كنند منتظر عواقب آن باشند.

- در ازدواج هاي فاميلي قبل از بچه دار شدن آزمايش ژنتيك براي جلوگيري از يك عمر پشيماني واجب است . در اين زمينه منطقي باشيد و احساسي عمل نكنيد.

- چنانچه كودك خطايي كرد به او بقبولانيد از آن رفتار بدتان مي آيد نه خود كودك .

- به جاي نصيحت مداوم كودكان و نوجوانان با آنان احساس همدردي كنيد.

- در كنار تب هاي جسمي به تب هاي روحي فرزند خود توجه كرده و همراه توجه به سلامت جسمي به سلامت روحي او نيز توجه كافي بكنيد.

تهیه کننده:سعیده فرید

 

 

 

 

 

چند دستور طلايي براي تربيت كودك

- كودك را فقط با خودش مقايسه كنيد نه با كودك ديگر .

- كودك در طول سال نياز به تفريح و آرامش دارد \ كودك را بيش از حد محدود نكنيد و تفريحات او را منحصر به فصل يا روز خاصي نكنيد.

- به اندازه هاي توانائي هاي كودك از او انتظار داشته باشيد.

- كودك را وسيله رسيدن به آرزوهاي ديرينه خود نكنيد.

- هميشه به كودك خود بگوييد دوستش داريد و اين را به ان كنيد.

- به تغذيه كودك خصوصاً‌ جذب \ آةهن و كلسيم و پروتئين به اندازه كافي در هر روز توجه كنيد. (مجبور كردن كودك به خوردن غذا به اندازه بي توجهي به غذاي او اسيب زننده ست)

- اگر در كودك حالت هايي چون ترس شديد \ افسردگي \ اختلال يادگيري و غيره مشاهده كرديد \ سريعاً‌ به روانشناس مراجعه كنيد.

- به نقاط قوت كودك تكيه كرده و از باين نكات ضعفي بپرهيزيد.

- اصول اجتماعي شدن و رعايت حقوق ديگران را از كودكي به او بياموزيد.

- در برابر خواسته هاي بيش از حد كودك مقاومت نشان دهيد. وقتي نه گفتيد با گريه و زاري او كوتاه نياييد.

- از همان اوان كودكي با خواندن كتاب ‌كودك را به كتاب علاقه مند كنيد.

- كودك را به مكان هاي جمعي مثل پارك ها و تفريحگاه ها برده و او را با زندگي جمعي آشنا كنيد.

- در سن زير ٦ سال از اموزش به كودك خودداري كنيد از فرزندات كودكي شاد بسازيد نه دانشمند.

- مهد كودك ها به جاي توجه به تعاليم تئوري مثل زبان خارجي به فعاليت هاي حركتي و دست ورزي مثل سفال گري و نقاشي توجه كنند.

- از آنجا كه عمده يادگيري كودكان زير 7 سال با دستوري و مشاهده است بري او مهد كودكي را انتخاب كنيد كه اين زمينه ها برتر است.

- از تنبيه جسماني كودك خودداري كنيد به جاي آن روش هاي تشويقي و يا نهايتا محروميت از مثلاً‌ تلويزيون \ پارك و غيره را به جاي تنبيه جسماني و كلامي و قهر جايگزين كنيد.

- كودك به حضور توأم پدر و مادر در شبانه روز نياز دارد . پدران و مادراني كه ساعات كمي از شبانه روز با كودك خود (به صورت بيدار) طي مي كنند منتظر عواقب آن باشند.

- در ازدواج هاي فاميلي قبل از بچه دار شدن آزمايش ژنتيك براي جلوگيري از يك عمر پشيماني واجب است . در اين زمينه منطقي باشيد و احساسي عمل نكنيد.

- چنانچه كودك خطايي كرد به او بقبولانيد از آن رفتار بدتان مي آيد نه خود كودك .

- به جاي نصيحت مداوم كودكان و نوجوانان با آنان احساس همدردي كنيد.

- در كنار تب هاي جسمي به تب هاي روحي فرزند خود توجه كرده و همراه توجه به سلامت جسمي به سلامت روحي او نيز توجه كافي بكنيد.

تهیه کننده:سعیده فرید

 

 

 

 

 

 نظر دهید »

نسخه دوم امام

02 آبان 1396 توسط خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای : از لحاظ جنس و فلزّ شخصیّتی، حاج آقا مصطفیٰ (رضوان‌الله‌علیه) نسخه‌ی دوّم خود امام بود. ۱۳۹۶/۰۷/۳۰

 نظر دهید »

ففروا الی الله

30 مهر 1396 توسط خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام

می‌گویند پسری در خانه خیلی شلوغ‌ کاری کرده بود.
همه‌ی اوضاع را به هم ریخته بود وقتی پدر وارد شد، مادر شکایت او را به پدرش کرد.
پدر که خستگی و ناراحتی بیرون را هم داشت، شلاق را برداشت.
پسر دید امروز اوضاع خیلی بی‌ریخت است، همه‌ی درها هم بسته است، وقتی پدر شلاق را بالا برد، پسر دید کجا فرار کند؟
راه فراری ندارد!
خودش را به سینه‌ی پدر چسباند شلاق هم در دست پدر شل شد و افتاد

 

 

شما هم هر وقت دیدید اوضاع بی‌ریخت است به سوی خدا فرار کنید:

«ففِرُّوا إلی الله مِن الله»

 

 

(حاج محمد اسماعیل دولابی)

 

برگرفته شده از: ojeparvaz.blog.ir

 نظر دهید »

انيميشن ناسور

12 مهر 1396 توسط خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام

ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻋﺒﯿﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺣﺮ ﺟﻌﻔﯽ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﻓﯿﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ‏(ﻉ‏) ﺩﻋﻮﺕ ﮐﺮﺩﻩ ﺗﺎ ﺑﻪ ﮐﻮﻓﻪ ﺑﯿﺎﯾﻨﺪ ﻭ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺷﻨﻮﺩ ﺳﭙﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﻪ ﮐﻮﻓﻪ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﻧﺸﻮﺩ، ﺍﻣﺎ ﺍﺯ ﺑﺪ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﮐﺎﻣﻼ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺩﺳﺖ ﺭﺩ ﺑﻪ ﺳﯿﻨﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺰﻧﺪ . ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﻧﯿﺰ ﻭﺍﻗﻌﻪ ﮐﺮﺑﻼ ﺑﺨﺶ ﺍﻋﻈﻤﯽ ﺍﺯ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻧﺎﺳﻮﺭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ …


 

 

اطلاعات انیمیشن :
نام انیمیشن : ناسور
ژانر : ﺍﻧﯿﻤﯿﺸﻦ، مذهبی، تاربخی
ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ : 79 ﺩﻗﯿﻘﻪ
ﺳﺎﻝ ﺗﻮﻟﯿﺪ : 1393
ﮐﺎﺭﮔﺮﺩﺍﻥ : ﮐﯿﺎﻧﻮﺵ ﺩﺍﻟﻮﻧﺪ

براي دانلود انيميشن به سايت زير مراجعه فرماييد.

www.mouood.org

 نظر دهید »

عوامل «تنبلی» و راه‎های مقابله با آن

21 تیر 1396 توسط خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه شعارهایی مانند «در حال زندگی کن» را سبب لذت‌جویی‌های لحظه‌ای و عاملی برای تنبلی دانست و گفت: راهکار اسلام برای مقابله با تنبلی پرداختن به خود است.


 
اشاره: در بررسی عوامل و ریشه‌های عقب‌ماندگی اولین چیزی که همواره مطرح می‌شود و مورد توجه جامعه شناسان و تحلیلگران اخلاقی قرار دارد مسأله فرهنگ است.

با توجه به تعریف فرهنگ که  عبارت از مجموعه هنجارها و ارزش‌هایی که در هر جامعه غالب شده است و مردم بر اساس آن عمل می‌کنند است باید گفت امروزه در جامعه ما یکی از عواملی که سبب عدم پیشرفت فردی و اجتماعی شده است بحث تنبلی است که تبدیل به یک فرهنگ شده است.

تنبلی به معنای سستی و اهمال‌کاری در کارهای مفید و هدر رفت فرصت‌ها است که متأسفانه با وجود این که در فرهنگ اسلامی بسیار از آن نهی شده امروز گریبان گیر جوانان شده است و آن‌ها را از پیشرفت بازداشته است و به تبع آن جامعه ایرانی هم با نوعی رکود مواجه شده است.

برای بررسی عوامل گسترش تنبلی و خمودگی در جامعه و پیدا کردن راهکارهای اسلام برای برون‌رفت از این وضعیت خبرنگار خبرگزاری رسا گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی، کارشناس دینی رسانه ملی صورت داده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علم الهدی مؤسس، رییس و عضو شورای علمی مرکز آموزش عالی قاسم ابن الحسن تهران است که در عرصه علوم قرآن، تفسیر و کلام اسلامی جزء صاحبان قلم و سخن به شمار می رود، وی سال‌های متمادی در حوزه‌های علمیه تدریس فقه و اخلاق داشته است.

حاصل این گفت و گو در ذیل تقدیم خوانندگان محترم می‌شود.

رساـ به نظر شما ریشه‌ها و عوامل اصلی ایجاد حس تنبلی و اهمال‌کاری در انسان چیست؟

یکی از معضلات و چالش‌های امروز مردم و نسل جوان که برای آینده خود راه‌های نرفته زیادی را پیش رو دارند بحث تنبلی و سستی و بی‌ارادگی نسبت به برنامه‌ها است؛ ریشه این معضل از آنجایی آغاز می‌شود که این گونه افراد معمولاً هدفمند زندگی نمی‌کنند و برای زندگی خود اهداف بلندمدت و میان‌مدت در ذهن خود طراحی نکرده‌اند، به همین جهت دچار چنین مشکلی می‌شوند.

دلیل این که چرا این افراد برای خود برنامه ندارند شاید بخشی از آن به مدل تربیت و نوع تربیت این افراد در کودکی باشد؛ صفاتی مانند خودکم‌بینی و ایمان نداشتن به هدف و بهره‌مند نبودن از لذت رسیدن به مقصد می‌تواند از عواملی محیطی است که تأثیرات نامطلوبی را بر روی زندگی افراد داشته باشد.

ـ تربیت خانوادگی تا چه اندازه می‌تواند در ایجاد روحیه تنبلی در انسان مؤثر باشد؟

شعار « در حال زندگی کن» تنبل پرور است

 

ریشه تنبلی را می‌شود در چند عامل بررسی کرد؛ یکی از ریشه‌های تنبلی بحث نداشتن یک نگاه صحیح و درست از آینده زندگی است؛ برخی افراد قادر نیستند که آینده خود را طراحی کنند و یا حتی آینده‌ای را تصور کنند و به قول خودشان در لحظه و در حال زندگی می‌کنند و فکر می‌کنند همه‌چیز برای همین‌الان خلق شده است و عملاً اعتقادی به فردا ندارند و برای فردای خود هیچ فکری نمی‌کنند.

برخی به فرزندان خود تنبلی را آموزش می دهند

گاهی اوقات افراد گرفتار تنبلی می‌شوند به خاطر این که در دوران طفولیت تنبلی را از افراد خانواده آموزش دیده‌اند و به صورت ناخودآگاه در ضمیر آنان تنبلی نهادینه شده است؛ وقتی یک کودک در خانواده‌ای بزرگ شده است که برای نیازها و آرمان‌های خود برنامه ندارند و تلاش نمی‌کنند این روحیه در ضمیر ناخودآگاه او نهادینه می‌شود که نیاز نیست برای اهداف خود تلاش کند.

این در حالی است که در ادبیات دینی ما آمده است که باید ضمن غنیمت شمردن فرصت ها و زمان حال و عبرت گرفتن از گذشته باید برای آینده برنامه‌ریزی کنیم و آینده را هم غنیمت شماریم و با بهره‌گیری از گذشته؛ حال و آینده خود را درست کنیم.

 

راحت‌طلبی و لذت‌جویی‌های لحظه ای از عوامل تنبلی

یکی دیگر از ریشه‌های تنبلی عنصر راحت‌طلبی و کامیابی‌های مجانی و بدون پرداخت هزینه است؛ بسیاری از تنبلی‌ها در نتیجه راحت‌طلبی یا لذت‌جویی‌های آنی و لحظه ای است؛ افرادی که آینده روشنی را برای خود طراحی می‌کند هرگز درس‌های خود را برای شب امتحان تلنبار نمی‌کنند بلکه در طول سال به فکر مطالعه و تعلیم خود هستند ولی افرادی که گرفتار گرداب‌های لذت‌جویی آنی هستند معمولاً به مجرد این که سر راه زندگی خود شب خوشی را با دوستان تجربه می‌کند به سرعت برنامه زندگی خود را رها می‌کند و به دنبال کامیابی‌ها و راحت‌طلبی‌های خود می‌رود و گاهی اوقات در شب امتحان به جای این که به فکر درس خواندن باشد به مجرد این که می‌بیند شرایط برای شب‌نشینی و تفریح فراهم است این لذایذ آنی و زودگذر خود را به آینده‌نگری‌های مفیدی که می‌تواند او را به موفقیت برساند ترجیح می‌دهد.

همچنین حس عدم مسؤولیت در مقابل دیگران یکی دیگر از عوامل تنبلی است؛ افرادی که در مقابل جامعه و خانواده خودشان احساس مسؤولیت نمی‌کنند و همواره به تمایلات درونی خودشان می‌پردازند گرفتار چالش تنبلی هستند.

یکی دیگر از عوامل تنبلی هم افسردگی است که در وجود انسان روحیه تنبلی را ایجاد می‌کند؛ همچنین بی‌نظمی، بی‌برنامگی، هم‌نشینی و دوستی با افراد تنبل، ترس از قضاوت دیگران در رابطه با انسان و تجربه نکردن لذت تلاش و کوشش از جمله عواملی است که می‌تواند انسان را گرفتار تنبلی کند.

حضرت علی(ع) می‌فرمایند یکی از آسیب‌ها و موانع موفقیت تنبلی است؛ انسان اگر هر چیزی را آسیب‌شناسی نکند ضربه می‌خورد؛ حتی عبادت که حلقه وصل انسان با خدا است اگر آسیب‌شناسی نشود ممکن است تبدیل به عجب و غرور و تکبر و ریا شود و ما را از خدا جدا کند؛ بنابراین اگر موفقیت آسیب‌شناسی نشود انسان گرفتار گرداب تنبلی می‌شود.

 راهکارهای اسلام برای مقابله با تنبلی چیست؟

ما برای همه عوامل تنبلی راهکار داریم که چگونه می‌شود بر حسب آیات و روایتی که از اهل‌بیت(ع) رسیده است از تنبلی خود را رها کنیم؛ خداوند در آیه 53 سوره انفال می‌فرماید « ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَکُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلي‏ قَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَميعٌ عَليمٌ» یعنی راهکاری که قرآن برای درمان تنبلی به ما ارائه می‌کند پرداختن به خود است زیرا می‌فرماید خداوند هیچ نعمتی را به هیچ گروهی عطا نکرده مگر این که آن‌ها روش‌های خود را تغییر داده‌اند؛ ما باید به ریشه‌های تنبلی در درون خودمان بپردازیم تا راحت بتوانیم بر این صفت نفسانی خودمان فائق بیاییم.

 

راهکار قرآن برای مقابله با تنبلی پرداختن به خود است

قرآن کریم در جای دیگری در آیه 14 و 15 سوره قیامت می‌فرماید «بَلِ الْإِنسَانُ عَلَىٰ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ/ وَلَوْ أَلْقَىٰ مَعَاذِيرَهُ» انسان نسبت به خودش بینا است و می‌داند چه‌کاره است بنابراین راه‌های مبارزه با تنبلی یکی این است که انسان هرگز تأخیرها و تنبلی‌های خود را در انجام امور موجه جلوه ندهد و در مقام توجیه تنبلی‌های خود برنیاید.

یکی دیگر از راهکارهای مبارزه با تنبلی این است که انسان خود را جریمه کند و برای خود فرمان‌های تنبیهی پیش‌بینی کند؛ برای مثال برای خود شرط کند که اگر از این به بعد به موقع اقدام نکرد یک عمل مستحبی را بر خود واجب کند.

انسان نباید فراموش کند که اگر برای یک کار اشتباه، هزار دلیل هم بیاورد در حقیقت هزار و یک اشتباه انجام داده است.

رساـ در مواجهه با انسان‌های تنبل باید چه واکنشی نشان داد؟

نباید عذر تنبل را پذیرفت

در مصاف با انسان‌های تنبل انسان نباید توجیه او را برای فرار از وظیفه بپذیرید زیرا با پذیرش توجیه او روحیه تنبلی را در او تقویت خواهیم کرد و در حقیقت رفتار تنبلی او را در وجودش تئوریزه کرده‌ایم.

راهکار بعدی مبارزه با تنبلی این است که انسان‌های مدیر همواره باید به انسان تنبل و اهمال‌کار گوشزد کنند و آینده رفتار غلطش را به او بگویند.

 

راهکار دیگر مبارزه با تنبلی این است که در مواجهه با انسان اهمال‌کار به او القا کنیم که از اقدام به موقع نباید بترسد و اگر خود فرد هم گرفتار تنبلی باشد باید همواره به خود تلقین کند که از اقدام به موقع نترسد و حتی اگر از اقدامات خود به نتیجه مطلوب هم نرسد نباید مأیوس شود.

همچنین همراهی و هم‌نشینی با دوستان منضبط هم می‌تواند انسان را از تنبلی دور کند.

 تنبلی در بیانات اهل‌بیت(ع) چه جایگاهی دارد و چه رویکردی نسبت به آن داشته‌اند؟

امام صادق(ع) در روایتی می‌فرماید« إِیاكَ وَ الْكَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا یمْنَعَانِكَ مِنْ حَظِّكَ مِنَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَة» این دستور تربیتی است که حضرت می‌فرمایند از تنبلی و بی‌حوصلگی بپرهیزید زیرا این دو ویژگی انسان را هم از بهره‌های دنیوی و هم از بهره‌های اخروی باز می‌دارد.

در زمینه مبارزه با تنبلی حضرت علی(ع) می‌فرمایند « مِنْ سَبَبِ الْحِرْمَانِ التَّوَانِي» یکی از عوامل محرومیت و ناکامی سستی کردن در کار است و در روایت دیگری حضرت می‌فرمایند سستی کردن سبب از دست رفتن عمر و فرصت می‌شود و در روایتی دیگر می‌فرمایند که ریشه تنبلی در اهمال‌کاری در زندگی است و امام سجاد(ع) در یکی از دعاهای صحیفه سجادیه می‌فرمایند خدایا به تو پناه می‌برم از غم و اندوه و ناتوانی و تنبلی در زندگی.

در روایتی که از پیامبر(ص) نقل شده است حضرت فرموده‌اند که « اللهم امْنُنْ عَلَیْنَا بِالنَّشَاطِ وَ أَعِذْنَا مِنَ الْفَشَلِ وَ الْکَسَلِ وَ الْعَجْزِ وَ الْعِلَلِ وَ الضَّرَرِ وَ الضَّجَرِ وَ الْمَلَلِ» خدایا نعمت سرزندگی، نشاط و تلاش در زندگی را به ما ارزانی کن و ما به تو پناه می‌بریم از سستی و تنبلی و ناتوانی و بهانه‌جویی و زیان و دل‌مردگی.

رساـ با تشکر و سپاس فراوان از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا گذاشتید./843/گ۴۰۲/س

 نظر دهید »
  • 1
  • 2

مدرسه علمیه حضرت قاسم بن الحسن(ع) تهران

توضیح وبلاگ: در دنیای کنونی بیشترین ارتباطات در فضای مجازی صورت می گیرد و تأثیر به سزایی در افکارسازی دارد. با توجه به اینکه وظیفه اصلی طلاب این است که علم را برای تبلیغ و ترویج دین خدا بیاموزند و به سفارش ائمه اطهار (ع) تبلیغ دین در هر برهه زمانی باید بر اساس زبان و ادبیات همان زمان باشد، بنابراین یکی از مهمترین رسالت های طلاب، تبلیغ دین در فضای مجازی است. ان شاءالله با یاری امام زمان(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) بتوانیم سرباز حقیقی آن حضرت باشیم.

موضوعات

  • همه
  • مطالب آزاد
    • اخبار
    • حجاب و عفاف
    • تربیت فرزند
    • خانواده
  • انس با قرآن
  • اهل بیت علیهم السلام
    • احلی من العسل
    • درانتظار یار...
    • مکتب امام جعفرصادق(ع)
  • مناسبت ها
  • سلامت
  • در محضر استاد
  • مقالات و پژوهش ها
  • دفاع مقدس
    • پیام شهدا
  • احکام
    • پرسمان مذهبی
  • مسابقات
  • سخنان رهبر
  • سیاسی
  • ثبت نام

جستجو

آمار

  • امروز: 66
  • دیروز: 60
  • 7 روز قبل: 733
  • 1 ماه قبل: 2369
  • کل بازدیدها: 280983
اوقات شرعی

دانشنامه مهدویت

ستاره ها

با قرآن