پذیرش حوزه علمیه خواهران حضرت قاسم بن الحسن (علیهماالسلام)
بسمه تعالی
پذیرش حوزه علمیهحضرت
قاسمبنالحسن(علیهماالسّلام)
در همه سطوح حوزوی برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰
☎️ ۳۳۰۵۳۱۹۵-7
بسمه تعالی
پذیرش حوزه علمیهحضرت
قاسمبنالحسن(علیهماالسّلام)
در همه سطوح حوزوی برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰
☎️ ۳۳۰۵۳۱۹۵-7
همه دنیا در روزهای اخیر شاهد آن بودند که دولت فرانسه چگونه با حمایت از عمل ضد انسانی یکی از نشریات این کشور در توهین وقیحانه به ساحت مقدس فخر عالم پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی (ص) ماهیت اهریمنی خود را اثبات کرد.
دشمنی سران کفر با پیام روشنیبخش اسلام سابقه دیرینه دارد. کافران همواره برای پوشاندن ضعف و زبونی و حقارت خود در برابر پیام روشن و رهاییبخش پیامبران الهی از شیوه نخنمای تمسخر استفاده میکردند.
این فاجعه نتیجه فاحش تفکر به اصطلاح مدرنی است که سالها است دولتمردان فرانسوی را تحت سیطره خود قرار داده و برای آنان ارمغانی جز شنیعتر شدن جوامع غیرانسانی نداشته است.
بی گمان چنین رفتارهایی که به بهانه آزادی بیان انجام میشود خود بزرگترین ظلم به آزادی بیان است. کدام فطرت سلیمی میپذیرد که با مستمسک آزادی بیان از توهین به مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان عالم دفاع شود.
البته حقیقت امر آن است که دل رئیسجمهور فرانسه به حال آزادی بیان نسوخته است بلکه این جسارت و گستاخیها بخشی از یک نقشه بزرگتر در جهت کند کردن روند پرشتاب اسلامگرایی مردم فرانسه است که این دولت را شدیدا به وحشت انداخته و او را واداشته به سوی خوی دوران سیاه استعمارگرایی بازگرداند و چنین جنایتی را رقم بزند.
فشارهای شدیدی که این روزها از سوی دولت فرانسه بر مسلمانان این کشور وارد میشود در همین راستا است اما مکر خدای محمد (صل الله علیه و آله وسلم) بسیار بالاتر از مکر رئیسجمهور فرانسه است و مکرون و اضدادش دیر یا زود نتیجه عملی این نوع سیاستورزی را مشاهده خواهند کرد…
قسمتی از بیانیه نمایندگان مجلس درباره اظهارات رئیسجمهور فرانسه در هتک حرمت به پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم)
بسمه تعالي
مسابقه سير مطالعاتي استاد مطهري(ره) (كتاب آزادي معنوي) توسط حوزه قاسم بن الحسن (عليهماالسلام) برگزار مي گردد.
علاقه مندان شركت در مسابقه پاسخ سوالات را تا تاريخ ۹۸/۱/۳۱ به آدرس ايميل زير ارسال فرمايند:
Farhangihgh۳۱۳@gmail.cam
سوالات مسابقه در انتهاي پيام ارسال شده است.
به برگزيدگان به قيد قرعه جوايزي اهدا خواهد شد.
حتما در انتهاي پاسخنامه شماره همراه تان را قيد بفرماييد.
واحد فرهنگي حوزه قاسم بن الحسن (عليهماالسلام)
سوالات مسابقه کتابخوانی آثار استاد مطهری (ره) (آزادی معنوی)
۱-آزادی به چه معناست؟
الف)رها بودن ب)زندانی نبودن ج)نبودن مانع در راه رشد و تکامل د)توان انجام هر کاری
۲-رابطه ی آزادی اجتماعی با آزادی معنوی چیست؟
الف)آزادی معنوی همان آزادی اجتماعی است. ب)آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی تحقق نمی یابد.
ج)آزادی اجتماعی، مقدمه ی آزادی معنوی است. د)رابطه ای با هم ندارند.
۳-آیه ی شریفه ” فَلَمّا رَأَوا بَأسَنشا قالوا آمَنّا… ” به چه مطلبی اشاره دارد؟
الف)مشرکین وقتی عذاب خدا را مشاهده کنند، ایمان می آورند. ب)انسان تا قیامت وقت توبه دارد.
ج)شیطان از توبه ی انسان جلوگیری می کند. د)تأخیر توبه تا رسیدن عذاب الهی مانعی ندارد.
۴-دو رکن اساسی توبه چیست؟
الف)تصمیم قاطع بر عدم تکرار گناه و جبران گذشته ب)پشیمانی از گناه و عزم بر عدم تکرار آن
ج)پشیمانی از گناه و بازگرداندن حقوق مردم د)ادای حقوق الهی و آب کردن گوشت هایی که از حرام روییده است.
۵-منظور امام صادق –علیه السّلام- از این روایت چیست؟ ” یا فضیلُ العبودیهُ جَوهَره کُنهُها الربوبیتهُ “
الف)انسان به سبب عبادت به مقام خدایی می رسد. ب)عبودیت اولش بندگی و آخرش خدایی است.
ج)به سبب عبادت، انسان قدرت تربیت دیگران را پیدا می کند. د)انسان با عبادت به مقام خداوندگاری و صاحب اختیاری می رسد.
۶-استقلال روح از بدن چگونه تحقق می یابد؟
الف)با مرگ ب)با تمرکز ج)با تقرب به خدا و عبودیت د)محال است.
۷-معنای ” رعایت حقوق اجتماعی ” در نماز چیست؟
الف)حلال و مباح بودن مکان و لباس و …. ب)برخورد خوب با دیگران ج)دادن قرض به دیگران د)خوف از خدا
۸-این کلام امیرالمؤمنین -علیه السّلام- ” الهجرهُ علی حَدِّهِ الاَوَّلِ ” به چه مطلبی اشاره دارد؟
الف)هجرت، مختص به زمان پیامبر-صلی الله علیه و آله و سلّم- است. ب)هجرت، مختص به زمان و مکان خاصی نیست.
ج)مراد، هجرت از مکه به مدینه است. د)هجرت، مختص به شخص پیامبر-صلی الله علیه و آله و سلّم- است.
۹-این سخن حضرت علی–علیه السّلام-” وَهانَت عَلَیهِ نفسُهُ من اَمَّرَعَلَیها لِسانَهُ ” به چه مطلبی اشاره دارد؟
الف)پستی و ذلت نفس ب)اهانت کردن به وسیله ی زبان
ج)بزرگواری روح د)افراط در تهذیب نفس
۱۰-کاری که مختص انبیاء و اولیاء است، چیست؟
الف)انسان ها را علیه هم برمی انگیزند. ب)انسان ها را علیه ستمگران برمی انگیزند.
ج)انسان ها را علیه خودشان برمی انگیزند. د)گزینه ب و ج صحیح است.
۱۱-اولین خاصیت ” تقوا ” ، چیست؟
الف)تسلط بر نفس است. ب)انسان را از محرمات الهی نگهداری می کند.
ج)خوف خدا را در دل انسان ایجاد می کند. د)همه ی گزینه ها صحیح است.
۱۲-آیه ی ” إیّاکَ نَعبُدُ و إیّاکَ نَستَعِینُ ” بیانگر چه مطلبی است؟
الف)طُمأنینه ب)ضبط احساسات
ج)اعلام وابستگی و پیوستگی انسان به جامعه اسلامی د)حقوق اجتماعی
۱۳-کدام مورد جزء نظریات مختلف درباره ی معیار انسانیت نیست؟
الف)علم ب)انسان دوستی ج)ایمان به غیب د)زیبایی
۱۴-آیه ی ” هَل أَتَی عَلَی الإنسانِ حِینٌ منَ الدّهرِ لَم یَکُن شَیئاً مَذکوراً … ” به چه مطلبی اشاره دارد؟
الف)خلقت انسان ب)اختیار انسان ج)مسؤلیت انسان د)گزینه ب و ج صحیح است.
۱۵-دین مقدس اسلام از جنبه اجتماعی بر چه پایه ای استوار است؟
الف)جهاد و هجرت ب)جهاد ج)مبارزه با ستمگران د)دوستی با دیگران
۱۶-آیه ی ” محمّد رسول الله و الذین معه أشدّاء علی الکفّار رحماء بینهم ” چه مطلبی را ترسیم می کند؟
الف)عدم سستی در اسلام ب)چهره ی جامعه ی اسلامي
ج)آثار عبادت د)رابطه ی ميان بندگان خدا
۱۷-کدام آیه از جمله های زنده، موجدار و حماسی قرآن درباره ی آزادی اجتماعی است؟
الف)ان أکرمکم عندالله أتقیکم ب)و تلک نعمه تمنها علی أن عبّدت بنی اسرائیل
ج)و لایتّخذ بعضنا بعضا أرباباً من دون الله د)و یضع عنهم إصرهم و الاغلال
۱۸-اولين مرحله ي ايمان به غيب چيست ؟
الف) انكار نكردن غيب ب) ايمان به خدا ج) ايمان به ملائكه د) ايمان به شهادت
۱۹- درجات ربوبيت انسان به ترتيب كدام است ؟
الف) تملك خاطرات- تسلط بر نفس ب) تسلط بر نفس و بر جهان خارج
ج) تسلط بر نفس- تملك خاطرات نفس د) تملك خاطرات- تسلط بر جهان خارج
۲۰-معناي عصمت انبياء و ائمه (عليهم السلام) چيست ؟
الف) خدا نمي گذارد آنها به گناه بيفتند ب) فرار از زمينه گناه تا مبتلا نشوند
ج) عصمت نهايت درجه ي ايمان است كه يك لحظه غفلت از خدا نمي آيد. د) يعني حسنات الابرار سيئات المقربين
۲۱-مفاد آيه ” و من يَخرج من بيته مهاجرا الي الله و رسوله ” چيست ؟
الف) هجرت از خانه ي نفس به سوي خداست.
ب) بايد از خانه گلي به سوي پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) هجرت نمود.
ج) هجرت جسمی و روحي بايد با هم باشد تا اجرش بر خدا باشد.
د) هجرت همزمان از خانه ي نفس و خانه گلي به سوي خدا و پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) است.
۲۲-حكايت استقبال مردم به عادت سلاطين ساساني از اميرالمومنين (عليه السلام) چه پيامي دارد ؟
الف) احترام همه ي بزرگان لازم است. ب) فقط ائمه (عليهم السلام) را بايد احترام كرد.
ج) مردم از ذلت بپرهيزد و آزاد باشند. د) علاقه ي ايرانيان به ائمه (عليهم السلام) از قديم مي باشد.
۲۳-توبه ي ” حق الناس و حق الله” چه فرقي دارند ؟
الف) حق الناس بايد جبران شود، ولي حق الله بخشوده مي شود. ب) حق الله بايد جبران شودولي حق الناس بخشوده مي شود.
ج) هر دو بايد جبران شوند. د) هر دو با ندامت و استغفار مشمول مغفرت مي باشند.
۲۴-در مسائل اجتماعي ، اصلي كه مادرِ همه ي اصول مي باشد، كدام است ؟
الف) دموكراسي ب) عدالت ج) تعاون د) تحمل همديگر
۲۵-انجام يا ترك معصيت دائرمدار چيست ؟
الف) غفلت ب) هوشياري و بيداري ج) علم و جهل د) غفلت و تذكر
۲۶-فرق آدم مومن و غير مومن در چيست ؟
الف) در ايمان به خداست. ب) در ايمان به قيامت است.
ج) در ايمان به غيب است. د) همه ي گزينه ها صحيح است.
۲۷-معيار انسانيت دراسلام چيست ؟
الف) علم و دانش ب) خلق و خوي انساني
ج) آزادي،حریّت و اراده د) همه ي گزينه ها صحيح است.
۲۸-اولين منزل عبوديت و سير و سلوك چيست ؟
الف) عبادت ب) رعايت حقوق ديگران ج) توبه د) توسل
۲۹-انتظار ظهور به چه معناست ؟
الف) منتظر باشيم امام زمان (عليه السلام) با ياران خود عدل و داد را برقرار كنند. ب) دائما براي ظهور حضرت دعا كنيم.
ج) منتظر باشيم در ركاب امام و همراه ايشان بجنگيم و احيانا شهيد شويم. د) به ياد امام زمان (عليه السلام) باشيم.
۳۰-چرا توبه در لحظات مرگ قبول نيست ؟
الف) چون خداوند در آن لحظه بخل مي ورزد. ب) چون توبه نيست.
ج) چون مرگ مانع توبه است. د) هيچكدام
۳۱-وظيفه ي ما در مقابل فساد محيط و شهرمان چيست ؟
الف) وظيفه ي ما محافظت از خودمان و دوري از گناهان است.
ب) اصلاح شهر و محيط خود و مبارزه با عوامل فساد و اگر نشد بايد از آن شهر مهاجرت كنيم.
ج) اگر قدرت داشتيم بايد با عوامل فساد مبارزه كنيم و اگر قدرت نداشتيم وظيفه ي مسئولين است.
د) وظيفه ي خاصي نداريم.
۳۲-عبارت صحيح كدام است ؟
الف) جهاد با نفس جاي جهاد با دشمن را پر مي كند.
ب) ترك و مهاجرت از گناه جاي مهاجرت ازشهر و محيط فاسد را پر مي كند، بلكه بالاتر از آن است.
ج)جهاد با نفس جاي جهاد با دشمن و مهاجرت از گناه جاي مهاجرت از محيط فاسد را نمي گيرد.
د)جهاد با دشمن همان جهاد با نفس است.
۳۳- معناي ايمان به غيب چيست ؟
الف) ايمان به هر امر نهاني و مخفي است.
ب) ايمان به اينكه واقعيتهايي در عالم هست كه ما با حواس خود نمي توانيم درك كنيم.
ج) ايمان به ملائكه و جن است.
د) همه ي گزينه ها صحيح است.
۳۴-آينده ي بشريت چگونه است ؟
الف) طبق علل و عوامل ظاهري محكوم به نابودي است.
ب) طبق منطق دين، خير و سعادت و عدالت است.
ج) قابل پيش بيني نيست.
د) گزينه الف و ب صحيح است.
۳۵-چرا بشر امروزي به آزادي اجتماعي نمي رسد ؟
الف) چون آزادي معنوي ندارد.
ب) چون علم و قدرت لازم را ندارد.
ج) چون بسيار سخت است.
د) گزينه ب و ج صحيح است.
bbb