• نقشه سایت 
  • تماس با ما 

مدرسه علمیه حضرت قاسم بن الحسن(ع) تهران

دیدگاه های امام سجاد علیه السلام درمناجات الخائفین

04 اردیبهشت 1395 توسط خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام

چکیده تحقیق: دیدگاه های امام سجاد علیه السلام در: مناجات الخائفین

یکی از مهم ترین راه های ارتباط بین خالق هستی و انسان، دعا و مناجات است. مناجات یکی از اقسام دعاست و به حالتی گفته می شود که انسان با خدای خویش به نجوی می نشیند. در فرهنگ اصیل اسلامی، گزاره های تربیتی فراوانی در قالب دعا و مناجات بیان شده است. یکی از مهم ترین و ارزشمندترین مناجات های رسیده از اهل بیت علیهم السلام، مناجات خمسه عشره است. این مناجات از زبان مبارک امام سجاد علیه السلام صادر شده است و مشتمل بر پانزده محورِ در خور توجه و پر محتوی است. این مناجات علاوه بر اعتبار محتوایی، دارای اعتبار سندی نیز می باشد. از مهم ترین فرازهای این مناجات نورانی، “مناجات الخـائفـیـن” است. مسأله ی «خوف» از آن جهت که از مراحل اصلی سلوک اخلاقی به شمار می رود، دارای ارزش فراوانی است. در واقع، خوف به معنای ناراحتی و ترس درونی از مجازاتی است که انسان به خاطر ارتکاب گناه یا تقصیر در طاعات، انتظارش را دارد. حضرت امام سجاد علیه السلام در این مناجات شریف، گناه، سوء عاقبت، ظلم، مرگ، خشم الهی و… را از متعلَّقات خوف معرفی می نمایند. آن جناب، معرفت الهی، تفکّر در شدت عذاب، توجه به عاقبت گذشتگان را از مهم ترین عوامل خوف و بی ایمانی و امید کاذب را از مهم ترین موانع خوف بر می شمارند. از دیدگاه ایشان، خوف دارای مراتبی چون: خوف عامه، خاصه، اخصّ و اولیاء الله است. از نظر امام، خوف از زاویه دیگری به ممدوح و مذموم قابل تقسیم است. حضرت امام، ایمان قلبی، اخلاص، اشتیاق به وصال و… را از مهم ترین ویژگی های خائفین و عمل نیکو، عبرت آموزی و امید داشتن به رحمت الهی را از ثمرات شیرین خوف می دانند. حاصل آنکه امام سجاد علیه السلام در این مناجات به بهترین نحو به تبیین موضوع اخلاقی و تربیتی خوف پرداخته اند و به رغم اینکه خود عصمت داشته و از گناه بری هستند آن را چراغ روشنی برای هدایت انسان های حقیقت جو قرار داده اند . روش گردآوری داده های اولیه در این تحقیق، کتابخانه ای و روش داده پردازی و تدوین، توصیفی ـ تحلیلی است.

استاد راهنما: سرکار خانم فریبا شهیدی فر

پژوهشگر: زهرا بابایی

جهت مطالعه کامل این تحقیق به مدرسه حضرت قاسم بن الحسن(ع) مراجعه فرمایید.

مطلب قبلی
مطلب بعدی

موضوعات: مقالات و پژوهش ها لینک ثابت

نظر از: رحیمی [عضو] 
  • محدثه بروجرد

با سلام صلوات بر خاتم پیامبر مهربانی

پیراهنِ سفیدِ ستاره سیاه بود

تابوتِ شب، روان و بر آن نقش ماه بود

خورشید: کوهی از یخ و هرچه درخت: سنگ!

بی ریشه بود هرچه که نامش گیاه بود

دنیا مکرَّر از عبثِ هرچه هست و نیست

در خود زمین تکیده، زمانه تباه بود

بی شک «هُبَل» خدایْ ترینِ خدایگان

«عزّی» برای جهلِ عرب تکیه گاه بود

کعبه پر از شکوه و شعف، شور و زندگی

اما برای روحِ بشر قتلگاه بود

شهری پُر از کنیزک و برده که هرچه مست

خَمرش به جام و عیش مدامش به راه بود

با هر پسر: ولیمه و شادی، ولی چه چیز

در انتظار دخترِ یک «روسیاه» بود

در چشم های وحشی بابا دو دست گور

تنها پناه دخترک بی پناه بود

بابا به روی ننگ قبیله که خاک ریخت

تنها سؤال دخترکش یک نگاه بود

لبریز بغض، بر دو دهانی که می شدند

هر بار باز و بسته «دعا»؟ نَه، دو «آه» بود!

روشن: سیاه و خوب: بد و هر چه خیر: شر:

عصیان: ثواب و صحبت از ایمان: گناه بود!

سیر و سقوط، معنیِ سیر و سلوکشان

اوج صعودها همه در عمق چاه بود

سالک اگر که کافر، یا کفر اگر سلوک

کعبه نَه قبله گاه، که یک خانقاه بود

این گونه شد که نعره زد ابلیس: ای خدا

حق با من است، خلقت تو اشتباه بود!

فوجِ مَلَک به ظنِّ غلط، در گمان شدند

با طرحِ نکته ای، همگی نکته دان شدند

طوفانِ شک وزیر و ملایک از آسمان

با کشتی شکسته به دریا روان شدند

عرش از درون به لرزه درآمد که بس کنید

از این به بعد، اهل زمین در امان شدند

شک شد یقین و «کن فیکون» بانگ بر گرفت

بود و نبود، آنچه نبودند، آن شدند

برقی زد آسمان و زمین غرق نور شد

یک یک ستارگان همگی کهکشان شدند

مردانِ گوژپشت و درختان پیر و خشک

قد راست کرده، باز نهالی جوان شدند

بر قبرهای کوچک و بی نام و بی شمار

حک شد که بعد از این پدران مهربان شدند

هر سنگ: شاخه ای گل و هر صخره: جنگلی

انبوه رنگ ها: همه رنگین کمان شدند

«کسری» شکست و آتشِ «آتشکده» نشست

«رود» از خروش ماند و علائم عیان شدند

اهل زمین، بدون پر و بال پر زدند

مردم، تمام سالکِ هفت آسمان شدند.

مهدی زارعی

عیدتون مبارک * یا علی علیه السلام

1395/02/16 @ 00:39


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

مدرسه علمیه حضرت قاسم بن الحسن(ع) تهران

توضیح وبلاگ: در دنیای کنونی بیشترین ارتباطات در فضای مجازی صورت می گیرد و تأثیر به سزایی در افکارسازی دارد. با توجه به اینکه وظیفه اصلی طلاب این است که علم را برای تبلیغ و ترویج دین خدا بیاموزند و به سفارش ائمه اطهار (ع) تبلیغ دین در هر برهه زمانی باید بر اساس زبان و ادبیات همان زمان باشد، بنابراین یکی از مهمترین رسالت های طلاب، تبلیغ دین در فضای مجازی است. ان شاءالله با یاری امام زمان(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) بتوانیم سرباز حقیقی آن حضرت باشیم.

موضوعات

  • همه
  • مطالب آزاد
    • اخبار
    • حجاب و عفاف
    • تربیت فرزند
    • خانواده
  • انس با قرآن
  • اهل بیت علیهم السلام
    • احلی من العسل
    • درانتظار یار...
    • مکتب امام جعفرصادق(ع)
  • مناسبت ها
  • سلامت
  • در محضر استاد
  • مقالات و پژوهش ها
  • دفاع مقدس
    • پیام شهدا
  • احکام
    • پرسمان مذهبی
  • مسابقات
  • سخنان رهبر
  • سیاسی
  • ثبت نام

جستجو

آمار

  • امروز: 379
  • دیروز: 102
  • 7 روز قبل: 543
  • 1 ماه قبل: 2580
  • کل بازدیدها: 281628
اوقات شرعی

دانشنامه مهدویت

ستاره ها

با قرآن