چرا بر صلوات پيش و پس از دعا تأكيد شده است؟
چرا بر صلوات پيش و پس از دعا تأكيد شده است؟ تفاوت صلوات خدا بر پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم و صلوات خدا بر مؤمنان چيست؟ يكم. معني صلوات بر پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم اين است: «خدايا رحمتت را بر پيامبر و آل او نازل فرما». وقتي رحمت بر پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم نازل شود، به ديگران هم ميرسد، چون او مجراي فيض است و اگر قرار است خيري به ديگران برسد، نخست بايد به عنوان رحمت خاصه، بر آن حضرت نازل شود و سپس بر ديگران فرود آيد. امام علي(عليهالسلام) ميفرمايد: دعاها يا حاجتهاي خود را به صلوات بر رسول خدا محفوف (دربرگرفته و پيچيده) كنيد، زيرا صلوات بر آن حضرت دعايي مستجاب است و چنين نيست كه خداوند يكي از دو حاجت را بر آورد و ديگري را رد كند. امام سجاد(عليهالسلام) در صحيفه سجاديه، روش دعا و طلب حاجت را به ما ميآموزد. در بسياري فقرات ادعيه آن حضرت، صلوات بر پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم مشاهده ميشود و هرچه از خدا ميخواهد، پيش يا پس از
آن صلوات است، چون خدا در پرتو صلوات، دعاي همراه آن را هم مستجاب ميكند. دوم.
l>DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″
LatentStyleCount="267″>
115%;">. اين مسئله در سوره مباركه احزاب بازگو شده است؛ يعني هم صلوات خدا و ملائكه بر پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم و هم صلوات آنان بر مؤمنان آمده است. صلوات خدا كه صفت فعل اوست، همان نوراني كردن است. وقتي توفيقي نصيب انسان شد و در فضاي دل تاريكي احساس نكرد، معلوم ميشود كه صلوات خداوند و فرشتگان نصيب او شده است. خداي متعال در تجليل از پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم ميفرمايد: ﴿اِنّ اللّه و ملئكته يصلّون علي النبي… ) وقتي خدا بخواهد بر پيامبر بزرگ خود صلوات بفرستد، همه فرشتگان را با خود همراه ميكند؛ مانند اينكه وقتي مهمان عزيزي وارد شهري ميشود، شخصي كه ميخواهد از او به بهترين وجه تجليل كند، با همه دوستان و آشنايان به ديدار او ميرود. همچنين خداي متعال در تجليل از مؤمنان و صلوات بر آنان ميفرمايد
: ﴿هُوَ الّذي يُصلّي عليكم و ملئكتهُ ليُخرجكُمْ من الظُلماتِ
اِلي النّور) 1يعني خدا و فرشتگان، جداگانه بر مؤمنان درود ميفرستند. تفاوت اين دو صلوات اين است كه چون پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم، خود نور و مصداق كامل ﴿و جعلنا له نوراً يمشي به فيالناس) است، خداي سبحان درباره ايشان به مسئله خروج از ظلمتها و رسيدن به نور مطلبي بيان نفرمود؛ ولي درباره مؤمنان فرمود: خداوند و فرشتگان بر شما درود ميفرستند تا شما را از ظلمتها به نور برسانند، پس صلوات خدا به معني نوراني كردن و به نور رساندن است. بنابراين، اگر توفيق اطاعت و انجام تكاليف شرعي نصيب ما شد و از احكام و آداب عبادات، كم و بيش به حكمت آنها راه يافتيم، بايد بدانيم كه صلوات خدا و فرشتگان نصيب ما شده است، در غير اين صورت دچار لغزش و گرفتار گناه شدهايم. وقتي مؤمن نوراني شد، هم راه خود را ميبيند و هم ميتواند راهبر ديگران باشد. امام علي(عليهالسلام) ميفرمايد: «ليسَ في البرقِ الخاطفِ مستمتعٌ لمنْ يخوضُ في الظلمةِ» براي انساني كه در تاريكي فرو رفته و مسافري كه در شب تاريك ره گم كرده، رعد و برقِ لحظهاي
مفيد نخواهد بود. انسان دنيازده مانند كسي است كه در تاريكي فرو رفته باشد، براي چنين شخصي نوري كه گاهي در دل ميجهد و خاموش ميشود، چندان مفيد نيست. در روايتي شريف از معصوم(عليهالسلام) ذيل آيه ﴿وَ ما تشاؤون اِلاّ اَنْ يشآء اللّهُ) نقل شده است: «بَل قُلوبنا أوعيةٌ لمشيّة اللّهِ»دلهاي ما ظرف اراده خداست. خداي سبحان اگر بخواهد كار مشخصي انجام دهد. با اراده انجام ميدهد. اراده خدا صفت فعل و زايد بر ذات اوست و در موجود ممكن و مظهر ظهور ميكند. آن مظهر، قلب معصوم اولياي الهي است. لذا مرحوم استاد علامه طباطبايي(قدسسرّه) ميفرمود: معناي صلوات بر محمد و آلمحمد(عليهمالسلام) اين است كه خدايا رحمتت را بر آنان فرو فرست تا از آنان به ما برسد . اگر قرار است رحمتي ببارد، ابتدا بر اين خاندان نازل ميشود و سپس به ديگران ميرسد، از اينرو طلب رحمت مستلزم اجابت دعاست. اين سخن بلند از مرحوم سيد حيدر آملي نقل شده است كه
درباره حضرت وليعصر(ارواحنا فداه) گفته ميشود: «بيُمنهِ رُزق الوري و بوجوده ثبتت الأرض و السماء» به يمن وجود امام عصر(عج) جهانيان روزي ميخورند و به پاس وجود او آسمان و زمين برجاست، پس همه بركات از اين خانواده به سايرين ميرسد.
برگرفته از کتاب نسیم اندیشه نوشته آیه الله جوادی آملی صفحات 90 تا 94