• نقشه سایت 
  • تماس با ما 

مدرسه علمیه حضرت قاسم بن الحسن(ع) تهران

چرا بر صلوات پيش و پس از دعا تأكيد شده است؟

02 اردیبهشت 1392 توسط خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام

 

چرا بر صلوات پيش و پس از دعا تأكيد شده است؟ تفاوت صلوات خدا بر پيامبر اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم و صلوات خدا بر مؤمنان چيست؟ يكم. معني صلوات بر پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم اين است: «خدايا رحمتت را بر پيامبر و آل او نازل فرما». وقتي رحمت بر پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم نازل شود، به ديگران هم مي‏رسد، چون او مجراي فيض است و اگر قرار است خيري به ديگران برسد، نخست بايد به عنوان رحمت خاصه، بر آن حضرت نازل شود و سپس بر ديگران فرود آيد. امام علي(عليه‌السلام) مي‏فرمايد: دعاها يا حاجتهاي خود را به صلوات بر رسول خدا محفوف (دربرگرفته و پيچيده) كنيد، زيرا صلوات بر آن حضرت دعايي مستجاب است و چنين نيست كه خداوند يكي از دو حاجت را بر آورد و ديگري را رد كند. امام سجاد(عليه‌السلام) در صحيفه سجاديه، روش دعا و طلب حاجت را به ما مي‏آموزد. در بسياري فقرات ادعيه آن حضرت، صلوات بر پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم مشاهده مي‏شود و هرچه از خدا مي‏خواهد، پيش يا پس از

آن صلوات است، چون خدا در پرتو صلوات، دعاي همراه آن را هم مستجاب مي‏كند. دوم.

l> ment> Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA Styles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true”
DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″
LatentStyleCount="267″>
UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″/>


115%;">. اين مسئله در سوره مباركه احزاب بازگو شده است؛ يعني هم صلوات خدا و ملائكه بر پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم و هم صلوات آنان بر مؤمنان آمده است. صلوات خدا كه صفت فعل اوست، همان نوراني كردن است. وقتي توفيقي نصيب انسان شد و در فضاي دل تاريكي احساس نكرد، معلوم مي‏شود كه صلوات خداوند و فرشتگان نصيب او شده است. خداي متعال در تجليل از پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم مي‏فرمايد: ﴿اِنّ اللّه و ملئكته يصلّون علي النبي… ) وقتي خدا بخواهد بر پيامبر بزرگ خود صلوات بفرستد، همه فرشتگان را با خود همراه مي‏كند؛ مانند اينكه وقتي مهمان عزيزي وارد شهري مي‏شود، شخصي كه مي‏خواهد از او به بهترين وجه تجليل كند، با همه دوستان و آشنايان به ديدار او مي‏رود. هم‏چنين خداي متعال در تجليل از مؤمنان و صلوات بر آنان مي‏فرمايد

: ﴿هُوَ الّذي يُصلّي عليكم و ملئكتهُ ليُخرجكُمْ من الظُلماتِ

اِلي النّور) 1يعني خدا و فرشتگان، جداگانه بر مؤمنان درود مي‏فرستند. تفاوت اين دو صلوات اين است كه چون پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم، خود نور و مصداق كامل ﴿و جعلنا له نوراً يمشي به في‏الناس) است، خداي سبحان درباره ايشان به مسئله خروج از ظلمتها و رسيدن به نور مطلبي بيان نفرمود؛ ولي درباره مؤمنان فرمود: خداوند و فرشتگان بر شما درود مي‏فرستند تا شما را از ظلمتها به نور برسانند، پس صلوات خدا به معني نوراني كردن و به نور رساندن است. بنابراين، اگر توفيق اطاعت و انجام تكاليف شرعي نصيب ما شد و از احكام و آداب عبادات، كم و بيش به حكمت آنها راه يافتيم، بايد بدانيم كه صلوات خدا و فرشتگان نصيب ما شده است، در غير اين صورت دچار لغزش و گرفتار گناه شده‏ايم. وقتي مؤمن نوراني شد، هم راه خود را مي‏بيند و هم مي‏تواند راهبر ديگران باشد. امام علي(عليه‌السلام) مي‏فرمايد: «ليسَ في البرقِ الخاطفِ مستمتعٌ لمنْ يخوضُ في الظلمةِ» براي انساني كه در تاريكي فرو رفته و مسافري كه در شب تاريك ره گم كرده، رعد و برقِ لحظه‏اي

مفيد نخواهد بود. انسان دنيازده مانند كسي است كه در تاريكي فرو رفته باشد، براي چنين شخصي نوري كه گاهي در دل مي‏جهد و خاموش مي‏شود، چندان مفيد نيست. در روايتي شريف از معصوم(عليه‌السلام) ذيل آيه ﴿وَ ما تشاؤون اِلاّ اَنْ يشآء اللّهُ) نقل شده است: «بَل قُلوبنا أوعيةٌ لمشيّة اللّهِ»دلهاي ما ظرف اراده خداست. خداي سبحان اگر بخواهد كار مشخصي انجام دهد. با اراده انجام مي‏دهد. اراده خدا صفت فعل و زايد بر ذات اوست و در موجود ممكن و مظهر ظهور مي‏كند. آن مظهر، قلب معصوم اولياي الهي است. لذا مرحوم استاد علامه طباطبايي(قدس‌سرّه) مي‏فرمود: معناي صلوات بر محمد و آل‏محمد(عليهم‌السلام) اين است كه خدايا رحمتت را بر آنان فرو فرست تا از آنان به ما برسد . اگر قرار است رحمتي ببارد، ابتدا بر اين خاندان نازل مي‏شود و سپس به ديگران مي‏رسد، از اين‏رو طلب رحمت مستلزم اجابت دعاست. اين سخن بلند از مرحوم سيد حيدر آملي نقل شده است  كه

درباره حضرت ولي‏عصر(ارواحنا فداه) گفته مي‏شود: «بيُمنهِ رُزق الوري و بوجوده ثبتت الأرض و السماء»  به يمن وجود امام عصر(عج) جهانيان روزي مي‏خورند و به پاس وجود او آسمان و زمين برجاست، پس همه بركات از اين خانواده به سايرين مي‏رسد. 

برگرفته از کتاب نسیم اندیشه نوشته آیه الله جوادی آملی  صفحات 90 تا 94

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)

کلیدواژه ها: صلوات

موضوعات: پرسمان مذهبی لینک ثابت

نظر از: خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام [عضو] 
  • حضرت قاسم بن الحسن(ع) تهران
5 stars

اللهم صل علی محمد و ال محمد
اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم صل علی محمد و ال محمد

1392/02/02 @ 10:50


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

مدرسه علمیه حضرت قاسم بن الحسن(ع) تهران

توضیح وبلاگ: در دنیای کنونی بیشترین ارتباطات در فضای مجازی صورت می گیرد و تأثیر به سزایی در افکارسازی دارد. با توجه به اینکه وظیفه اصلی طلاب این است که علم را برای تبلیغ و ترویج دین خدا بیاموزند و به سفارش ائمه اطهار (ع) تبلیغ دین در هر برهه زمانی باید بر اساس زبان و ادبیات همان زمان باشد، بنابراین یکی از مهمترین رسالت های طلاب، تبلیغ دین در فضای مجازی است. ان شاءالله با یاری امام زمان(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) بتوانیم سرباز حقیقی آن حضرت باشیم.

موضوعات

  • همه
  • مطالب آزاد
    • اخبار
    • حجاب و عفاف
    • تربیت فرزند
    • خانواده
  • انس با قرآن
  • اهل بیت علیهم السلام
    • احلی من العسل
    • درانتظار یار...
    • مکتب امام جعفرصادق(ع)
  • مناسبت ها
  • سلامت
  • در محضر استاد
  • مقالات و پژوهش ها
  • دفاع مقدس
    • پیام شهدا
  • احکام
    • پرسمان مذهبی
  • مسابقات
  • سخنان رهبر
  • سیاسی
  • ثبت نام

جستجو

آمار

  • امروز: 166
  • دیروز: 101
  • 7 روز قبل: 400
  • 1 ماه قبل: 1503
  • کل بازدیدها: 287760
اوقات شرعی

دانشنامه مهدویت

ستاره ها

با قرآن