• نقشه سایت 
  • تماس با ما 

مدرسه علمیه حضرت قاسم بن الحسن(ع) تهران

25 اسفندماه، روز بزرگداشت پروین اعتصامی

25 اسفند 1393 توسط خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام

زهرا فتحی عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام، با اعتقاد به سرآمدی پروین بر سایر شاعران همگن، علت این موضوع را دستیابی این شاعر به فنی از فنون هنرمندی عنوان و اظهار کرد: پروین در طول دوران کوتاه اما پرثمر عمر خود به فن شعر دست پیدا کرد و ناب‌ترین اشعار را در «فن مناظره» به نمایش گذاشت؛ فنی که در آن تخیل، تمثیل، تشخیص و تشبیه به خدمت گرفته می‌شود تا در کمال سادگی و بی‌پیرایگی در اوج فصاحت و بلاغت جلوه‌گری کند.

او با بیان این‌که ادبیات به لحاظ محتوا به چهار نوع حماسی، غنایی، داستانی و تعلیمی تقسیم می‌شود در توضیح ادبیات تعلیمی گفت: پیشینه این نوع ادبیات در زبان فارسی به زمان‌های بسیار کهن برمی‌گردد که آثار مکتوب این نوع اثرها را «هندرز» یا «پندنامک» گویند. البته در اروپا و بین مردم لاتین‌زبان این نوع ادبیات وجود داشته است.

فتحی ادامه داد: به دلیل محدودیت‌های اجتماعی نویسندگان و شاعران از به نمایش گذاشتن شخصیت‌های انسانی و حقیقی در آثار اندرزی از شخصیت‌های موجودات نمادین یا سمبولیک استفاده کرده‌اند تا بهتر بتوانند بار طنزی را که به عهده دارند بر گردن مخاطبان گذاشته و از مسئولیت‌های سیاسی برکنار باشند. چون در این سبک شعری اعمال و رفتار انسانی مورد نقد و سنجش قرار گرفته و نیکی به همنوع، زشتی آز و حسد، پسندیدگی مروت و انصاف، بی‌آزاری و کمالات اخلاقی و رذایل اخلاقی، کار و کوشش و… در قالب داستان به زبانی غیرمستقیم و با به‌کارگیری روش‌های هنرمندانه به مخاطب عرضه می‌شود.

او اضافه کرد: حدیقه سنایی، مخزن‌الاسرار نظامی، مثنوی مولانا، بوستان و گلستان، کلیله‌ودمنه و مرزبان‌نامه این سبک ادبی را در پیش‌گرفته‌اند اما در بین شاعران ایران‌زمین تنها پروین اعتصامی سنت واقعی ادبیات تعلیمی را برگزیده و بیش‌ترین حجم آثار خود را به این سبک اختصاص داده است و به دلیل طبع شعری و اندیشه بلند خویش به یگانه شاعران زن و هم‌مرتبگی با استادان قدیم شعر و نظم تبدیل شده است.

فتحی موضوع قابل تامل در شعرهای پروین را در مقایسه با شاعران دیگر در جنبه لفظی و فنی شعرهای او دانست و ادامه داد: حسن انتخاب الفاظ، کلمات، جملات، تعبیرات و … امری موهبتی و ذاتی نیست بلکه اکتسابی است که نتیجه سال‌ها تحصیل، درس، بحث، ممارست و معاشرت با فضلا و علما، ادبا و ارباب فن موجب حصول این خصیصه شده است.

این مدرس دانشگاه از میان عوامل متعدد پرورش و رشد استعدادهای پروین به بارزترین عامل یعنی تأثیر ادب، تربیت و دانش خانواده پروین در ساختن شخصیت ادبی او اشاره و اضافه کرد: پدر پروین از نویسندگان و مترجمان زبردستی بود که به زبان‌های عربی، فرانسه و ترکی و ادبیات این زبان‌ها کاملاً آشنا بود.

او افزود: یکی دیگر از عوامل تأثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی بر حوزه اندیشگی پروین است چون او در دورانی زندگی می‌کرد که مردم ایران دوره بیداری را پشت سر گذاشته بودند.

فتحی با بیان این‌که شعر پروین مانند شعرهای عشقی و بهار حاصل تجربه‌های بزرگ سیاسی و اجتماعی که در اجتماع به‌دست‌آمده باشد، نیست بلکه حاصل تفکرات و تخیلات وی در محیط خلوت است که به رشته نظم درآمده، گفت: پروین اعتصامی در اشعار خود از سه منبع مهم همچون استفاده و تقلید از دیوان‌های قدیمی، توجه به آثار ادب اروپایی و تحلیل، تفکر و عواطف خویش بهره برده است.

او اظهار کرد: آن‌چه در میان قالب‌های متعدد شعری پروین نمایان است موضوع ستم‌ستیزی و پیکار با ریاکاری است که با بیانی سخت کوبنده و رسواکننده، نامردمی‌ها، ریاکاری‌ها و نیرنگ‌ها را نشانه گرفته و بر اساس این بُعد اندیشه پروین باید ازجمله ادیبان متعهدی قرار گیرد که ژان پل سارتر وظیفه آنان را انعکاس اوضاع جهان و گام نهادن در میدان مبارزه می‌داند.

او چهار گروه اجتماعی از قبیل پادشاهان و فرمانروایان نابکار، قاضیان تبهکار محکمه‌ها، عالمان دینی و متشرعان پارسانمای بی‌ایمان، توانگران و کارفرمایان را گروه مورد انتقاد شعرهای پروین ذکر کرد و ادامه داد: نخستین شعری که نگرش انتقادی بر کار و کردار پادشاهی دوران پروین را منعکس کرد شعر «اشک یتیم» است که برای نخستین بار در مجله بهار در سال 1300 منتشر شده است.

فتحی درباره «مناظره در شعر فارسی» خاطرنشان کرد: مناظره به معنی مباحثه و مبادله و در اصطلاح شعری است که در آن، شاعر از زبان دو یا چند شخصیت که در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند، سخن بگوید و صفات هر یک را از زبان آن‌ها بیان کند تا سرانجام برتری یکی از آن‌ها ثابت شود.

او با بیان این‌که معمولاً شاعر با مقابله‌ دو عنصر متضاد و مخالف و طرح گفت‌وگو و مباحثه‌های آن‌ها، قصد اثبات نظریه فلسفی یا نتیجه را دارد، گفت: مباحثه‌کنندگان اغلب انسان، اشیا، جانوران یا مفاهیم انتزاعی از قبیل عقل، اقبال و ثروت که در قالب شخصیت‌های انسانی در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند هستند و گاه هرکدام از آن‌ها، مظهر و نشانه‌ طرز تفکر یا عقیده‌ای است؛ از این‌جهت مناظره را نوعی تمثیل و گاه یکی از انواع استعاره دانسته‌اند.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: مناظره بگومگو بین چند انسان با بیان نکات ظریف و نقاط ضعف و قوت عقاید و دیدگاه‌های خود را مطرح کردن است که سرانجام وضع جامعه را با بیان اندرزی به نقد می‌کشاند و خمیرمایه اصلی این نوع ادبیات را تشکیل می‌دهد.

فتحی با بیان این‌که مناظره یا «دیالوگ» از بزرگ‌ترین محاسن شعری پروین به شمار می‌رود افزود: پروین در اثر آشنایی با زبان و ادب انگلیسی در جان‌بخشی به اشیا و به کار بردن استعاره و سمبول‌ها بسیاری از خواسته‌های آرمانی، سیاسی و اجتماعی خود را در قالب استعاره و سمبول‌ها بیان کرده است.

او بیان کرد: پروین به پیروی از شیوه قدیم ادیبان ایران در شمال و غرب در قالب قطعاتی به‌صورت «سؤال و جواب» به فن مناظره پرداخته است اما آن‌چه قابل‌توجه و تأمل است این‌ است که پروین نه‌تنها پایبند تقلید و تتبع نمانده است بلکه با استقلال فکر و نبوغ اندیشه، بار دیگر این شیوه پسندیده را در قطعات جاوید خود احیا کرده است قطعاتی همچون بی‌آرزو، پایه و دیوار، پیام‌ گل، تاراج روزگار، توانا و ناتوان، سوزن و نخ، توشه پژمردگی، تیر و کمان، تیمارخوار و آتش‌ دل که با بیان تندوتیز خود نوک نیشتر را بر نقطه اوج دردهای زمانه می‌نهد.

فتحی خاطرنشان کرد: پروین از زبان عناصر و اشیای بی‌جان نیز دست به پند و اندرز و یا انتقاد می‌زند و در این شیوه بی‌گمان از دانش اروپاییان بهره گرفته است مثلاً در مناظره تیر و کمان باهم بودن و وحدت نظر و ضرورت اتحاد را بیان می‌کند و این‌که غنیمت شمردن وقت و فرصت لازمه موفقیت است.

او با بیان این‌که ابتکار و نوآوری پروین در مناظراتی که با بیان سمبولیک خلق کرده است جایگاه ویژه و عظمت خاصی به دنیای اشعار او داده است، ادامه داد: نشان دادن آزادگی با بیان متن سوزن و پیراهن چنان ارتباط تنگاتنگ و عمیقی برقرار می‌کند که در آن ساده زیستن و بی‌پیرایه زندگی کردن و ساختن با زمانه و برخورداری از آزادگی را به ارمغان می‌آورد.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: مناظرات پروین اعتصامی مضامینی نو و بکر دارد که عدالت و نوع‌دوستی، انسانیت و صداقت، درستی و استواری، پایداری و دفاع از مظلومان و زحمت‌کشان و ستم‌پیشگان و داشتن شهامت و شرافت و وفاداری و خوار شمردن امور و دوراندیشی و تدبیر و رأی و ارزش علم و حکمت و بی‌مقداری جهل و نادانی و ارزش مردانگی و زیستن باعزت و تمام مسائل اخلاقی و اجتماعی را توصیه می‌کند. اشعاری با این رنگ‌مایه‌ها بیش از 60 مناظره پروین را تشکیل می‌دهد.

منبع: http://www.bultannews.com

 

 

 

 

 

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی

موضوعات: مطالب آزاد لینک ثابت

نظر از: صداقت...! [عضو] 
  • گهر عمر
  • محله با صفا
  • قلب های صبور!
  • و خدایی که در این نزدیکی است
  • این قوم نینوای تو را مشق می کنند
  • شعر بلاگ
  • ال لايب

سلام
بیشتر اشعار این بانو زیبا و خواندنی است.
با تشکر از تلاش شما
موفق باشید.

1393/12/26 @ 23:51


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

مدرسه علمیه حضرت قاسم بن الحسن(ع) تهران

توضیح وبلاگ: در دنیای کنونی بیشترین ارتباطات در فضای مجازی صورت می گیرد و تأثیر به سزایی در افکارسازی دارد. با توجه به اینکه وظیفه اصلی طلاب این است که علم را برای تبلیغ و ترویج دین خدا بیاموزند و به سفارش ائمه اطهار (ع) تبلیغ دین در هر برهه زمانی باید بر اساس زبان و ادبیات همان زمان باشد، بنابراین یکی از مهمترین رسالت های طلاب، تبلیغ دین در فضای مجازی است. ان شاءالله با یاری امام زمان(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) بتوانیم سرباز حقیقی آن حضرت باشیم.

موضوعات

  • همه
  • مطالب آزاد
    • اخبار
    • حجاب و عفاف
    • تربیت فرزند
    • خانواده
  • انس با قرآن
  • اهل بیت علیهم السلام
    • احلی من العسل
    • درانتظار یار...
    • مکتب امام جعفرصادق(ع)
  • مناسبت ها
  • سلامت
  • در محضر استاد
  • مقالات و پژوهش ها
  • دفاع مقدس
    • پیام شهدا
  • احکام
    • پرسمان مذهبی
  • مسابقات
  • سخنان رهبر
  • سیاسی
  • ثبت نام

جستجو

آمار

  • امروز: 1042
  • دیروز: 102
  • 7 روز قبل: 543
  • 1 ماه قبل: 2580
  • کل بازدیدها: 281628
اوقات شرعی

دانشنامه مهدویت

ستاره ها

با قرآن