برتری حضرت زهرا عليها السلام بر حضرت مریم سلام الله علیها
«1» به حضرت مريم راجع به حضرت عيسى بشارت داده شد و خداوند در اين باره فرمود: «همانا خداوند تو را به كلمه بشارت مىدهد، به حضرت فاطمه نيز در باره حسن و حسين (عليهما السّلام) بشارت داده شد چنان كه در روايت وارد شده كه پيامبر اسلام به هنگام ولادت هر يك از ايشان به فاطمه مژده داده مىفرمود: مبارك باشد، همانا فرزندى كه از تو متولّد گرديد امامى خواهد بود كه بر اهل بهشت سرورى مىنمايد و خداوند متعال اين امامت و سيادت را در نسل او كامل مىكند، و منظور از آيه وَ جَعَلَها كَلِمَةً باقِيَةً فِي عَقِبِهِ، على عليه السّلام مىباشد.
«2» امام صادق عليه السّلام مىفرمايد: مدّت حمل- حامله بودن- مريم نه ساعت بوده است، و فاصله بين تولّد حسن و حسين نيز طبق روايتى كه وارد شده شش ماه بوده.
«3» مريم دختر عمران بود و فاطمه دختر محمّد (صلوات اللَّه عليهم) به سبب پدرانشان شرافت و احترام يافتند.
«4» مادر حضرت مريم نذر كرده بود فرزندى بياورد كه به سبب عبادت به خداوند مقرّب شود، و محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم در همه حال بيش از ساير مردمان به خداوند تقرّب مىجست و اين حالت موجب مىشود كه در آن وقتى كه فاطمه را از خدا خواست، به سبب برترى و فضلى كه بر ساير مردمان داشت، بالاتر از آنچه را كه مادر مريم خواسته بود تقاضا نمايد، حضرت مريم را مادرش نذر كرد ولى حضرت فاطمه را پدرش، و منزلت مادر مريم نظير مقام و منزلت پدر فاطمه عليها السّلام نبوده است.
«5» بر اساس آيه: «زكريا متكفّل نگهدارى و تربيت مريم گرديد»، حضرت زكريا مسئوليت نگهدارى از مريم را عهدهدار شد در حالى كه نگهدارى و تربيت حضرت فاطمه عليها السّلام به عهده پيامبر اسلام صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم بوده و ترديدى نيست كه افضل از همه مردم و حتّى انبيا بودهاند پس كفالت ايشان نيز ارزشمندتر از كفالت سايرين خواهد بود، ضمن آنكه كفالت يتيم مستحب است ولى كفالت فرزند واجب.
«6» مريم عيسى را در زمان جاهليت و حاكميت كفر به دنيا آورد ولى فاطمه، حسن و حسين را پس از اسلام و بر فطرت اسلام به دنيا آورد.
«7» خداوند حضرت مريم را بر سلامتى خود و فرزندش آگاه نمود و لذا دليلى براى اينكه مريم خائف و ترسان باشد وجود نداشت، در حالى كه به هنگام باردار بودن فاطمه بر حسن و حسين، او نمىدانست كه در هنگام باردارى و زايمان در چه حالى خواهد بود و اين امر باعث مىشود كه ثواب فاطمه در اين خصوص بيشتر باشد. و به همين سبب است كه مقام مسلمانان در جنگ بدر از مقام ملائكه بالاتر بود زيرا آنان در باره سلامتى خود در خوف و رجا بودند در حالى كه ملائكه چنين حالتى نداشتند و خطرى آنها را تهديد نمىكرد.
«8» به حضرت مريم گفته شد: «محزون مباش»، و پيامبر اسلام نيز به فاطمه فرمود: اى فاطمه! همانا خداوند به خشنودى تو خشنود مىگردد
«9» و به مريم گفته شد: «ما از روح خود در او دميديم»، و فاطمه پنجمين نفر از اصحاب كساء بود به طورى كه جبرئيل بر ششمين فرد بودن در ميان ايشان افتخار مىكرد.
«10» و خداوند در باره حضرت مريم فرمود: «درخت براى تو خرماى تازه مىدهد، پس، از آن خرما بخود و از آب نهر نيز بياشام» و احتمال مىرود كه آن نخل و نهر پيش از آن موجود بوده باشند زيرا اثرى از آنها باقى نمانده است، در حالى كه اثر زمزم، مقام ابراهيم، موضع تنور، شكافته شدن دريا و بازگشتن آفتاب براى على عليه السّلام باقى مىباشند، و براى حضرت زهرا عليها السّلام داستان خرماى صيحانى- نوعى خرماى سياه و سخت- و آب مقدّس اتفاق افتاد.
«11» و روايت شده كه به هنگام ازدواج حضرت فاطمه، امّ ايمن گريه كرد و به پيامبر گفت: اى رسول خدا! فاطمه را شوهر مىدهى و چيزى نثار او نمىنمايى؟ پس پيامبر فرمود: اى امّ ايمن! چرا تكذيب مىكنى؟ به درستى كه خداى تعالى آنگاه كه فاطمه و على ازدواج نمودند به درختان بهشت فرمان داد تا آنچه از زر و زيور و ساير چيزهاى گرانقيمت دارند فرو ريزند، و آنها به قدرى از اين تحفههاى بهشتى برگرفتند كه كسى اندازه آن را نمىداند.
«12» ملائكه با حضرت مريم سخن گفتند و به او مژده دادند: «همانا خداوند تو را برگزيد و تطهير نمود و تو را برترين زنان عالم قرار داد» و مقصود خداوند از «نساء العالمين» زنان آنزمان بوده است، نظير قول خداى تعالى به بنى اسرائيل كه فرمود: «من شما را بر اهل دو عالم برترى دادم» در صورتى كه به فرموده خداوند متعال در قرآن: «اى مسلمانان! شما بهترين امّت مىباشيد» معلوم مىشود كه بنى اسرائيل برتر از مسلمانان نيستند- پس معلوم مىشود كه سيادت و برترى حضرت مريم مربوط به زنان زمان خودش بوده كما اينكه برترى بنى اسرائيل بر ساير مردمان مربوط به زمان خودشان بوده است- و خداوند در قرآن كريم فرموده است: «خداوند حضرت آدم را برگزيد … [تا آنجا كه مىفرمايد] خاندان و ذرّيّهاى كه بعضى از آنها از بعضى ديگر مىباشند» و فاطمه و ذرّيّه وى از همين خاندان هستند كه پيامبر در بارهاش فرمايد: «فاطمه عليها السّلام سيّده و سرور زنان دو عالم از اوّلين و آخرين آنان است، و او هر گاه براى عبادت در محراب مىايستد هفتاد هزار فرشته مقرّب بر او سلام مىكنند» و آنچه را كه ملائكه به مريم گفته بودند در شأن فاطمه بيان كرده و مىگويد: خداوند تو را انتخاب نمود، تطهير كرد و بر زنان دو عالم برترى و فضيلت بخشيد:
«13» و بر اساس آيه: «هر گاه حضرت زكريا نزد مريم مىرفت، در نزد او غذايى مىيافت» معلوم نشده كه خداوند غذاى مذكور را در همان زمان خلق مىكرد يا اينكه فرشتهاى غذاى او را حاضر مىنمود و از اين آيه فقط استفاده مىشود كه حضرت مريم بسيار شكرگزار بوده كما اينكه در آيه آمده است: «بگو همه اين نعمتها از جانب خداوند است»، و از اين قبيل فضائل و مناقب براى حضرت فاطمه عليها السّلام آنقدر است كه هيچ مسلمانى آنها را انكار نمىكند، مثل حديث مقداد، خبر طير، انار، انگور، سيب، گلابى، و غيره، و اين يك امر مسلّم است كه حضرت فاطمه عليها السّلام ميوههايى تناول فرمود كه بعد از هبوط آدم و حوّا، هيچ كس از آن ميوهها نخورده بود، كما اينكه در روايت آمده كه پيامبر خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم به نزد دخترش حضرت فاطمه رفت در حالى كه وى در محراب مشغول عبادت بود، و در پشت سر ايشان كاسه بزرگى بود كه از آن بخار بر مىخاست، و فاطمه پس از فراغت از عبادت آن كاسه را در مقابل پيامبر و على (عليهم السّلام) نهاد و در مقابل سؤال على كه گفت: اين غذا چگونه فراهم آمده است، فرمود: از فضل خداوند متعال كه هر كه را خواهد بىحساب روزى دهد.
«14» رزق حضرت مريم از بهشت بوده، در حالى كه خلقت فاطمه از ميوههاى بهشتى بوده است كما اينكه در حديث آمده است كه رسول خدا فرمود: جبرئيل خرمايى از خرماهاى بهشتى را به من داد كه آن را خوردم و در اثر آن نطفهاى در صلب من ايجاد گرديد.
«15» خداوند متعال مريم را بيست بار در قرآن مدح و تمجيد نموده ولى فاطمه عليها السّلام داراى بيست نام است كه هر يك از آنها بر فضلى از فضائل او دلالت مىكنند و شيخ صدوق (381 ه) آن نامها را در كتاب مولد فاطمة آورده است
«16» و خداوند در باره مريم فرموده: «مريم دختر عمران عفّت خويش را محفوظ داشت و خداوند بهشت را به او عطا نمود» و منظور از اين آيه «عفت داشتن» است نه ملاسمه، و بهشت نيز براى ذرّيّهاش نمىباشد بلكه فقط به خود او اعطا گرديده است، پس اگر مقصود خداوند عدم ملامسه بود همانا حمل و زايمان او را غير عادى قرار مىداد، در حالى كه خداوند در باره حضرت فاطمه عليها السّلام فرمود: «جز اين نيست كه خداوند اراده نموده است تا هر گونه رجس و پليدى را از شما اهل بيت پيامبر دور نمايد» و در اين آيه، عصمت را نه فقط براى فاطمه بلكه براى ذرّيّه او نيز قرار داده است.
حسّان بن ثابت در مقايسه بين مقام مريم و فاطمه گويد:
مريم عفّت خود را حفظ كرد و عيسى را كه مثل ماه شب چهارده بود به دنيا آورد و بعد از او فاطمه عفت خود را محفوظ داشت و دو سبط پيغمبر را كه هدايتگر امّت هستند به دنيا آورد.
…و شاعر چه زیبا سروده :
نه مثل ساره ای و مریم /نه مثل آسیه و حوا /فقط شبیه خودت هستی / فقط شبیه خودت زهرا / اگر شبیه کسی باشی شبیه نیمه شب قدری / شبیه آیه تطهیری /شبیه سوره اعطینا /شناسنامه تو صبح است /پدر تبسم و مادر نور /سلام ما به تو ای باران / سلام ما به تو ای دریا .
برگرفته از کتاب «زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها ،نوشته محمد روحانی علی آبادی ،صفحات 300 تا 303 ،که نویسنده کتاب این فضایل از از کتاب مناقب ابن شهر آشوب ،جلد 3 ،صفحات 408 تا 410 نقل کرده است .