3 دلیل برای برترىِ چادر مشكى
- بالاترين رنگ
در بين رنگها، رنگهاى تيره و مشكى در تأمين حجابِ حداكثرىِ بانوان در بيرون منزل، مؤثرتر است؛ زيرا، رنگ مشكى پوشاننده رنگ هاى ديگر است و زيرِ آن، هر لباس رنگىِ ديگرى را كه باشد، مىپوشاند. ضربالمثل معروفِ «بالاتر از سياهى رنگى نيست»، اشاره به اين واقعيت دارد كه رنگ سياه، رنگى است كه تمام رنگهاى ديگر، در مقابل آن، رنگ مىبازند!
2- آرامش بيشتر
قرآن مجيد مىفرمايد: «پرده سياه و تاريك شب، روز را مىپوشاند.» « اعراف/ 3» ساكنان زمين، پس از تحمل چند ساعت گرما و رنج و كار و فعاليت روزانه، طالب سكون و آرامشِ شب مىشوند و شب، ساكنان زمين را در چادر سياه و مشكى خود مىپوشاند.
نيز: «پرده سياه و تاريك شب را بهمنزله لباس و پوشش قرار داديم.» اين آيه تاريكىِ شب را به پرده و پوشش گستردهاى تشبيه كرده است كه همه اجسام را مىپوشاند؛ همانگونه كه جلباب و چادر مشكى، تمام بدن و لباس بانوان را درمقابل نامحرم، مىپوشاند.
برخى، جلباب را به چادرِ شب معنا كردهاند. بهنظر مىرسد اين تشبيه را بهدليل دو ويژگىِ موجود در جلباب و چادر مشكى و پرده تاريك شب ساختهاند: گستردگى در پوشش و رنگ مشكى.
3- نگاهشكنى و آسايش بيشتر
در روانشناسى رنگها چنين آمده است: سياه بهمعناى «نه» است. رنگ مشكى در كاهش تحريكهاى روحى و روانى مؤثر است. ازآنجاكه مشكى رنگى صامت و غيرمحرك است و واكنش مهمى در بيننده ايجاد نمىكند، ازجمله بهترين ابزارهاى كاهش واكنش هاى روانى است و نه تنها جلبتوجه ديگران را موجب نمىشود، بلكه به عدمتوجه كمك مىكند.
بههميندليل، در هنگام برخورد با جنس مخالف و نامَحرم، استفاده از چادر مشكى در كاهش حالات و اميال جنسى مؤثر است.
خداوند در سوره نور، ضمن آموزش حدود مراقبتهاى اوليه در شيوه رويارويى با غيرمحارم، در آخر آيه خطاب به زنان مىفرمايد: «نبايد زنان پاى خود را چنان به زمين بكوبند كه صداى زينتآلاتشان شنيده شود [و نامحرمان را تحريك كند].» بنابراين، مىتوان گفت كه چون لباسهاى رنگارنگ، سبب جلبتوجه نامحرم و تحريك جنسى مىشوند، مطلوب نمىباشند؛ اما ازآنجاكه حجاب و چادر مشكى، باعث جلبتوجه نمىشود، رنگى مطلوب است. معمولًا، بانوانى كه اعتقاد راسخ به لزوم پوشيدگىِ بيشتر در برخورد با نامحرم دارند، چادر مشكى را مىپسندند؛ زيرا اين رنگ، بدن را بيشتر و بهتر مىپوشاند.
ازسوىديگر، وقتى رنگ مشكى در كنار رنگ ديگرى قرار مىگيرد، تأثيرِ آنرا تقويت و خصلت آن رنگ را تأييد مىكند: اگر يك پنجره رنگين، در كنار ميز سياهى قرار بگيرد، هر بينندهاى كه به آنسو بنگرد، نگاه او ناخودآگاه به طرف پنجره جلب خواهد شد و اصلًا به صفحه سياهِ ميز توجهى نخواهد كرد. رنگ سياهِ ميز، خاصيت جلوهنمايىِ خود را نفى كرده، در عوض، خاصيت رنگ پنجره را تقويت مىكند. بههمينعلت، وقتى خانمى چادر مشكى بهسر مىكند و در خيابان راه مىرود، ناظرى كه از دور به او و اشياى رنگىِ اطراف او، مثل ماشينها و مغازهها نگاه مىكند، بىاختيار، اشياء رنگى نظر او را بهخود جلب مىكنند. بسيارى اوقات، بيننده به رنگ مشكى اصلًا توجهى نمىكند.
بنابراين، بانوانى كه مىخواهند به بهترين شيوه، عفت و پاكدامنى خود را حفظ كنند و از نگاههاى آلوده در امان باشند، از حجاب و چادر مشكى استفاده مىكنند. چادر مشكى، بدن
بانوان را در مواجهه با نامحرمان بهطوريكنواخت و درعينحال، به روش ساده و معمولى و بهدور از تجمل، مىپوشاند.
در برخى كتابهاى مربوط به روانشناسى رنگها، چنين آمده است: رنگ سياه دليل بر وقار و سنگينى و شيكپوشى است. همچنين، رنگ مشكى نمايانگر اقتدار است.
خصوصيت ديگر رنگ مشكى آن است كه باعث هيبت و ابهّت بيشترى مىشود و بهدليل همين خصوصيت، بيشترِ حاكمان و بزرگان براى اظهار شكوه و جبروت خويش، از لباسهاى مشكى استفاده مىكنند. بهنظر مىرسد كه انتخاب رنگ مشكى براى عمّامه سادات و فرزندان پيامبر (ص) نيز بهاعتبارِ ويژگىِ احتشام و هيبت معنوى است. بههمينجهت، در برخى روايات آمده است كه رنگ مشكى، كراهت دارد؛ مگر در عبا (چادر)، عمّامه و كفش. « بحارالانوار، ج 5، ص 279.»
امروزه نيز لباس رسمىِ برخى شخصيتها، مثل قاضيان و وكلا، بهويژه در مراسم ويژه و رسمى، غالباً مشكى يا سرمهاى است و ورزشكاران نيز زمانىكه در رژه رسمى شركت مىكنند، غالباً كت و شلوارِ مشكى يا سرمهاى مىپوشند. با توجه به همين ويژگى، استفاده بانوان از حجاب و چادر مشكى، نوعى والايى و هيبت معنوى براى آنان بهوجود مىآورد و سبب مىشود كه مردان نامحرم، در برخورد با آنان، حريم گيرند.
با وجود بهرهها و آثار متعدد ذكرشده براى حجاب مشكى، متأسفانه برخى مطبوعات در سالهاى اخير، بهطورغيرمنطقى و با تمسك به شبهاتى، در جهت سستكردن پايههاى حجاب اسلامى در ذهن بانوان و گسترش بدحجابى و بىحجابى، گام برداشتهاند. اميدواريم كه با آگاهىبخشى و اطلاعرسانى نهادهاى مسئول و مردم متعهد، فرهنگ زيباى حجاب از اين كشور رخت برنبندد و روزبهروز، گستردهتر و محبوبتر شود.(برگرفته از مجله پرسمان )